Jan Brueghel de Oude (1568 - 1625) Landweg door het bos.
Rond 1600 was reizen moeilijk en moeizaam. De voerlieden zaten op een van de trekpaarden. Hobbelen op een paard was aangenamer dan door elkaar geschud worden op de bok van de kar. Vaak werden stukken landweg bijna onbegaanbaar en zocht de voerman een meer begaanbare weg. De voerman van de boerenkar in het midden van het beeld neemt de doorsteek rechts, die wat hoger ligt dan de weg links. De kleine boeren moesten lopen. Rechts rusten een boer en twee boerinnen uit. Ze gaan waarschijnlijk naar de markt. De oude man links heeft een zak op de rug, terwijl de vrouw een mand met een kip aan de arm draagt. Voor de zittende vrouw staat een kruik en ze heeft een mand op haar schoot.
 
Jan Brueghel de Oude maakte twee schilderijen, die op enkele details na identiek zijn. Het landschap links hangt in het Prado Museum in Madrid en de weg door het bos rechts, hangt in het Metropolitan Museum of Art in New York. Op dit laatsche schilderij loopt achter de boerenkar in het midden, een man met twee varkens. Bij de man met de stok zit nu een klein wit hondje met een bruin kopje. Rechts in de verte, bij de 3 personen, loopt op dit schilderij een net zo'n hondje en heel vaag komt in de verte een met een grijze ezel aan. Dat zijn de enige verschillen van deze twee schilderijen.
 
Jan Brueghel de Oude (1568 - 1625) Bosweg met reizigers, ca 1607
Blijkbaar waren bepaalde schilderijen van Jan Brueghel zo populair, dat hij bina fotografische kopiën maakte van de compositie en die aanvulde met enkele nieuwe details.
 
Het landschap van de bosrand gebruikte Brueghel ook nog voor het in beeld brengen van een overval door soldaten. Dit landschap is van Brueghel en de figuren zijn geschilderd door Sebastiaen Vrancx.
 
Jan Brueghel was de zoon van Pieter Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer, die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers in huifkarren of boeren.
 
Bronnen:
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia
Weg door het bos
Bosweg met reizigers
Reizigers door soldaten overvallen