Terug naar Startpagina
Strandschilders 1700-1800
Anoniem
Pierre Berthault
Iven Besoet
H.E. Beth
M. Brakel
Leendert Brasser
Charles Brooking
Jan Bulthuis
Pierre Quentin Chedel
Jan ten Compe
Nicolaus Cruquius
Abraham Delfos
Johannes van Drecht
Paulus la Fargue
Emmanuel de Ghendt
Gerrit van Giessen
Hendrik Kobell
Jacobus Koster
Simon Krausz
Dirk Langendijk
Jan Langendijk
Jean-Philippe Le Bas
Daniël Marot
Nicolaas Penning
Abraham Rademaker
Hendrik van Rossen
Jacobus Schijnvoet
Andries Schoemaker
Aart Schouman
Lucas Smout
Jacobus Stellingwerf
Reinier Vinkeles
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
   

Pierre Quentin Chedel (1705-1763)
Pierre Quentin Chedel wwerd geboren in Châlon-sur-Marne in 1705. Van 1720 tot 1730 studeerde hij bij François Lemoyne en Laurent Cars. Hij werkte als een etser en maakte voornamelijk boekillustraties. Na 1750 maakte hij gravures van de schilderijen uit de collectie van de Graaf van Vence. Teveel werk tastte zijn gezondheid aan. Hij keerde terug naar Châlon-sur-Marne en stierf in 1763. (Bron tekst: Universiteit van Luik, België).
Tekst onder afbeelding: VENTE DE POISSON A SCHEVELINGHE. Gravé d'après le Tableau de Jean Breughel de Vlour, de même grandeur, Tiré du Cabinet du Comte de Vence. A Paris, rue Saint Jacques chés la Ve de F. Chereau aux 2 Piliers d'Or C.P.R. De Visafslag op het strand van Scheveningen naar een schilderij van Jan Brueghel de Oude uit de collectie van de Graaf van Vence. Midden op de voorgrond wijst een ruiter naar enkele vissen. Rechtsonder ligt vis en links zijn schepen op zee afgebeeld. (Coll. The Metropolitan Museum of Art, New York). (Voor een groter formaat klik opde afbeelding).
De toren rechts op de achtergrond wordt in de Engelse tekts van het British Museum aangeduid als "popinjay' een papaegaaientoren, die gebruikt werd als schietdoel voor boogschutters. Boven in de toren werden houten papegaaien geplaatst, die de (kruis)boogschutters moesten afschieten. (Coll. The Metropolitan Museum of Art, New York).
Links op de achtergrond van een ets van Willem van de Velde (de Oude) (1611-1693) met als titel: Het uitzeilen van de Hollandse vloot van de Vlieree op 9 juni 1645, staat een toren, die mogelijk ook gebruikt werd voor het oefenen van (kruis)boogschutters. Hoewel de soldaten in 1645 waarschijnlijk allemaal waren uitgerust met geweren en de toren mogelijk gebruik werd om schietoefeningen te houden. (Coll. Museum De Lakenhal, Leiden)
Het uitzeilen van de Hollandse vloot van de Vlieree op 9 juni 1645. Willem van de Velde (de Oude) (1611-1693). Witte de With voer in dat jaar uit met een vloot van 47 oorlogsschepen, verdeeld over zes eskaders, om ongeveer 300 koopvaardijschepen te begeleiden naar de Sont in Denemarken. Op de pentekening is rechts het admiraalschip de Brederode van Witte de With zichtbaar. Een van de drie schepen die voor de Brederode varen, valt te herkennen als het vice-admiraalschip het Huis van Nassau, dat onder bevel stond van Joris van Cats. Links liggen een aantal sloepen en het strand van Vlieland, waarop een vuurbaak staat opgesteld. Rechts, in de verte, is nog net Terschelling met de Brandaris te onderscheiden. (Coll. Museum De Lakenhal, Leiden). (Voor een groter formaat klik opde afbeelding).
 
Bronnen:
Pierre Quentin Chedel
De Visafslag op het strand van Scheveningen
Het uitzeilen van de Hollandse vloot