Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Nicolaas Baur (1767-1820)
Nicolaas Baur was een Nederlandse schilder. Hij werd in 1767 geboren in Harlingen als de zoon van de portretschilder Hendricus Antonius Baur (1736-1817). Nicolaas kreeg les van zijn vader, maar hij had weinig zin om portretten te schilderen. Hij schilderde landschappen en stadsgezichten, maanlicht en winter taferelen. Hij wordt beschouwd als een van de beste latere Nederlandse zeeschilders. Nicolaas Baur overleed in 1820 in Harlingen. (Bron: Wikipedia.org)
Pinken worden aan land getrokken op het strand van Scheveningen. Uit het noord-westen nadert een heftige storm de kust. Nicolaas Braun schilderde dit zeegezicht met de pink op de voorgrond scherp afgebeeld en Scheveningen op de achtergrond wazig, waardoor diepte ontstaat. (Coll. Christies.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Vissers zetten hun schouders onder pink en duwen de pink het strand op. De visser op de pink zet zich schrap aan de lijn, die aan het anker vastzit. Vóór hem zit een vissersvrouw op het dek. Het is vloed en de vrouwen rechts lopen met hun platte manden op het hoofd in de richting van de pinken. Die zijn teruggekomen van de visvangst. (Coll. Christies.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Links draagt een man en vissersvrouw op zijn rug naar een pink. Op de achtergrond staat op het duin het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh dat in 1662 voor Cornelis van Soetens werd gebouwd. Het ging vanaf 1691 vele keren over in andere handen. Rechts van de 'Oude Kerk, op het duin, het huis dat in 1665 werd gebouwd voor Johan van Swieten, die er een logement exploiteerde. In 1672 kreeg de schout en herbergier Dirck van den Houck het in eigendom en gaf het de naam 'Heerenlogement'. A.E. Maas richtte hier in 1845 het badhuis Zeerust op. Hoewel in de beginjaren een geduchte concurrent voor het stedelijk badhuis moest het in 1860 als zodanig worden gesloten. Om vanaf het einde van de Keizerstraat naar het water te komen moesten de deftige dames en heren uit Den Haag door het mulle zand lopen. In 1804 werd een planken vloer gelegd, waarover de badgasten naar het strand konden lopen. Aan het begin en het einde moesten de bezoekers een duit in de Armenbus doen. De entreegelden kwamen ten goede van Scheveningse (her vormde én katholieke) armen. De brug bleef tot 1877 in gebruik. Op de achtergrond heeft Nicolaas Braun de Armenbrug na 1804 geschilderd, waarschijnlijk ca. 1813 toen Scheveningen door de terugkomst van prins Willem Frederik extra in de belangstelling stond. (Coll. Christies.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Nicolaas Baur op Wikipedia
Pinken worden aan land getrokken op het strand van Scheveningen