Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Johann Ludwig Bleuler (1792-1850) en Sigismond Himely (1801 - 1872)
Johann Ludwig Bleuler werd als zoon van de beroemde Zwitserse landschapschilder van zijn tijd, Johann Heinrich Bleuler geboren. Hij was de jongere broer van de schilder Johann Heinrich Bleuler. In de kunstuitgeverij van zijn vader, kreeg hij een grondige opleiding en kunstzinnige vorming als schilder en tekenaar. In de jaren 1817-1818 Bleuler reizen naar het Rijndal en maakte zijn eerste landschapstudies en nam in 1819 aan een tentoonstelling in Zürich deel. In hetzelfde jaar ging hij op studie- en handelsreis naar Brussel en Amsterdam. Vermoedelijk heeft hij tijdens die reis ook een uitspapje naar Scheveningen gemaakt. Over Sigismond Himely zijn geen gegevens op internet te vinden.
Deze gouache van de Zwitser Johann Ludwig Bleuler staat bekend als: "Vue de Scheveningen, vers le bains de Mer" De datering is niet bekend. Bleuler tekende de kop van de Keizerstraat met links het Heerenlogement en onderaan het duin staat het zomerhuis Nieuw Soetenburgh. Op het duin staat de koepel van het tuinhuis van dominee Faassen De Heer, die van 1798 tot 1835 predikant was te Scheveningen. Waarschijnlijk moet het donkerbruin gekleurde gebouwtje met de paal ervoor de Seinpost voorstellen. Rechts heeft Bleuler een grijze koepel getekend. Daarmee heeft hij de plek van de oude R.K. Kerk van de H. Antonius Abt te Scheveningen in de Keizerstraat willen aangeven. 25 juni 1834 was de kerk ingewijd. Bruno van Straaten (1786-1870) tekende in 1840 de voorkant van de kerk met een ronde boog. Het is mogelijk dat Bleuler die boog heeft aangezien voor een koepel. Opvallend is, dat zowel het tuinhuis van dominee Faassen De Heer als Nieuw Soetenburgh zonneschermen hebben. Links bij het strand is de armenbrug te zien. Waarschijnlijk is dit de gouache een eerste versie. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Coll. Van-Ham.com) en (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief)
Deze gouache van Bleuler moet een tweede versie zijn van "Vue de Scheveningen" Op het duin is nu het Paviljoen Von Wied getekend, dat in 1827 was gebouwd en uit de schoorstenen van het Heerenlogement komt rook. De gouache geeft een overzicht van de situatie, zoals deze van 1834 tot 1855 in de fantasie van de kunstaar heeft uitgezien. Merkwaardig is dat de zon in het noorden ondergaat. (Coll. Helveticarch.ch)
Sigismond Himely tekende een nieuw "Vue de Scheveningen, vers le bains de Mer" rond 1850. Hij copiëerde de gouache van Johann Ludwig Bleuler, maar bracht enkele veranderingen aan. In de verte is het paviljoen Von Wied te zien, dat in 1827 was gebouwd. De muur voor het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh is duidelijk te zien en op het strand ligt een tweemaster. Misschien verwijst die naar de verschrikkelijke storm in 1825. Op de voorgrond twee visvrouwen en mannen. Waarschijnlijk hebben Bleuler en Himely inspiratie opgedaan in afdruk van een staalgravure van de Duitser Georg Michael Kurz. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Bron: Dutchbooks.nl)
Het is mogelijk dat Bleuler en Himely inspiratie hebben opgedaan bij een afdruk van een staalgravure van de Duitser Georg Michael Kurz. De afbeelding van het zicht op Scheveningen en de zee copiëerde Kurz van een werk van Ludwig Rohbock. Rohbock tekende veel prentbriefkaarten, die werden gebruikt voor staalgravures om ze te reproduceren. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief)
 
Bronnen:
Johann Ludwig Bleuler op Wikipedia
Vue de Scheveningen, vers le bains de Mer van Johann Ludwig Bleuler
Bruno van Straaten De R.K. kerk van de H. Antonius Abt in de Keizerstraat te Scheveningen, 1840
Vue de Scheveningen, vers le bains de Mer van Johann Ludwig Bleuler versie 2
Vue de Scheveningen vers les Bains de Mer van Sigismond Himely
Zicht op Scheveningen van Georg Michael Kurz