Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Maurice Charles Mathieu Bonvoisin (1849-1912)
In 1897 verbleef de Belgische illustrator Maurice Charles Mathieu Bonvoisin enige tijd in Scheveningen. Hij maakte daar diverse schetsen van het strandleven. Omstreeks 1903 verscheen een boekwerk van hem onder de naam Scheveningen par Mars. De naam Mars is het pseudoniem van de heer Bonvoisin, die leefde van 1849-1912. (Bron: Seniorennet.be)
Spelende kinderen op strand van Scheveningen. Links op de achtergond de Hotel Zeerust, het herdenkinsmonument de Naald en de vuurtoren. (Bron: Seniorennet.be). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Ezeltje rijden op de boulevard van Scheveningen met op de achtergrond Café Restaurant Seinpost. (Bron: Seniorennet.be). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Op de wandelpromenade van Scheveningen zit een jonge vrouw te handwerken. Rechts een terras op de boulevard met op de achtergrond de wandelpromenade. (Bron: Seniorennet.be). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Een collectie van badkleding die gedragen werd op het strand van Scheveningen. (Bron: Seniorennet.be). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Verschillende taferelen van Scheveningen met helemaal rechts toeristen voor de Kurhausbar, die voor het Kurhaus op het Gevers Deynootplein stond. (Bron: Seniorennet.be). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Rechts: Dame met parapluie. (Bron: Kurhaus Hotel Scheveningen 1885-1985. Gastenboek, Leo van Heiningen. Uitgave: Sijthoff Handelsdrukkerij).
(Klik voor een groter formaat op de afbeelding)

Het gastenboek als tekenboek

Die eerste jaren dat hel Gouden Boek gebruikt werd, moeten een mooie tijd zijn geweest - althans voor de welgestelden. Bouwkunst, schilderkunst en muziek leken samen te smelten tot een groots vertoon van weelde en pracht. Aan alles wat de mens omringde, werd zorg besteed, niet alleen aan zijn onderdak, maar ook aan kleding en meubels tot gordijnen, wandbetimmeringen en deurknoppen toe. Zo ook wat betreft het Gouden Boek.

Nadat het badseizoen van 1894 was afgesloten, vatte directeur Goldbeck het aardige plan op om een aantal bekende schilders te vragen het Gouden Boek op te fleuren met een tekening. Juist in die jaren bezochten vele kunstenaars Scheveningen. Trokken voorheen veel schilders naar Italië, het land van de zon, de tempels, Romeinse beelden en schone vrouwen, nu vormden de Hollandse zee, duinen en polders een nieuwe bron van inspiratie. Hier, aan de Noordzeekust is alles, zelfs op zonnige dagen, gehuld in een fijne nevel. Het landschap verkrijgt hierdoor een zilvergrijze waas. De in Den Haag werkzame kunstenaars die hierop hun kleurenpalet baseerden, duiden we aan met de verzamelnaam 'Haagse School'.

Een gast uit Parijs

Tussen al die Hollandse landschappen en zeegezichten duikt opeens een Franse schone op. Met haar parapluie schrijft zij in het natte zand: Ik aanbid Scheveningen. Het onderschrift onder de tekening luidt: Wat geeft het dat ze het met de linkerhand schrijft. Dat is toch de kant van het hart! Getekend; Mars. Mars is de samentrekking van Maurice Bonvoisin, tekenaar - cartoonist zouden we nu zeggen - van het Parijse blad 'Journal Amusant'. In de nazomer van 1897 was hij enige dagen te gast in het Kurhaus. Tussen het baccarat-spel door vond hij nog tijd om met zijn potlood razendsnel de badplaats vast te leggen. In spitse en nerveuze lijnen - een typisch Franse tekenstijl uit die jaren - tekende hij de bonte verscheidenheid aan bezoekers, die hij aantrof in de Kurzaal, op de boulevard en aan hei strand: zoals de elegante badnimfen, die zij aan zij met de struise Scheveningse badvrouwen in de zee staan. Ook al zijn de figuurtjes van Mars meer typetjes dan scherp psychologisch waargenomen karakters, toch verlokken sommigen ook ons nog tot een glimlach. Mars bundelde zijn tekeningen in het boekje 'Schéveningue par Mars'.
 
 
Bronnen
Maurice Charles Mathieu Bonvoisin
Spelende kinderen op strand van Scheveningen
Ezeltje rijden op de boulevard van Scheveningen
Op de wandelpromenade van Scheveningen
Een collectie van badkleding
Verschillende taferelen van Scheveningen