Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Jean-Antoine Théodore de Gudin (1802-1880)
Jean-Antoine de Gudin was in de 19e eeuw een belangrijke schilder, die zich al vroeg specialiseerde in groot formaat romantische en naturalistische zee- en strandgezichten. Hij studeerde bij Anne-Louis Girodet en Antoine-Jean Gros aan de École des Beaux-Arts in Parijs. In 1838 kreeg hij van de Franse regering de opdracht om een groot aantal schilderijen te maken van de successen van de Franse Marine. Gedurende zijn lange leven vulde hij veel Europese verzamelingen en Galeriën. Hij hangt in bijna alle grote musea in Europa, vooral in Parijs, London Moskou en sinds 1845 ook in de Berliner Nationalgalerie. Meer nog dan zijn kollosale werken zijn zijn olieverfstudies, aquarellen en tekeningen in trek. (Bron: Wikipedia.org)
Het Scheveningse strand, 1844. Een 'vogelperspectief' van Scheveningen met de 'Oude Kerk' en op de achtergrond donkere onweerswolken. Rechts van de kerk staat in de verte het het 'heerenlogement' van de toenmalige eigenaar Habraken. Het is niet duidelijk of het gebouw vóór de kerk "Nieuw-Soetenburgh" is. (Coll. Pushkin Museum, Moskou)). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Een Nederlands strandgezicht, 1844. (The Wallace Collection, UK). De figuren op dit schilderij dragen 17e eeuwse kleren en het werd geschilderd in Seaton House, Old Aberdeen, het huis van de schoonvader van Gudin, generaal Sir James Hay). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Strandgezicht met boten, 1862. (Zeeuws Velinghuis, Middelburg)). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Kustgezicht, 1846. (Bron: Vrubel.ru)). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Jean-Antoine Théodore de Gudin op Wikipedia
Het Scheveningse strand, 1844
Strandgezicht met boten, 1862
Kustgezicht, 1846