Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Joseph Hartogensis (1822-1865)
Joseph Hartogensis werd geboren in Den Bosch en had op jonge leeftijd al belangstelling voor de kunsten. Op 15 jarige leeftijd kreeg hij zijn eerste schilderlessen van Dominicus Franciscus du Bois (1800-1840) aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Kunstnijverheid in Den Bosch. Na de dood van zijn leraar vertrok hij naar Den Haag. In Den Haag werd hij leerling van Samuel Verveer (1813-1876). In 1842 vertrok hij naar Kleef om daar leerling van Koekkoek te worden. Vanaf de jaren '40 reisde Hartogensis op en neer tussen Nederland en het buitenland. (Bron: Scriptie Jacqueline Eschenbach, Masterscriptie, Universiteit Utrecht)
Gezicht op Scheveningen, (Proefdruk), 1855. Bij het maken van een ets wordt vaak gebruik gemaakt van een tekening. Maar een ets moet in spiegelbeeld worden gemaakt, anders wodt de voorstelling 'spiegelverkeerd' afgedrukt. Dat is bij deze proefdruk gebeurd. Links op de achtergrond is het Stedelijk Badhuis getekend en rechts de zeebadinrichting 'Zeerust' van A.E. Maas. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Door de ets om te draaien komen allen gebouwen in de juiste richting en de juiste plaats te staan. Links achter het duin, de zeebadinrichting 'Zeerust' van A.E. Maas. In het midden de 'Oude Kerk' van Scheveningen met het schip in noord-oostelijke richting. Rechts van de kerk de koepel van Faassen de Heer, die werd gebouwd in 1835. Boeven op het duin het Paviljoen Von Wied. Het werd gebouwd in 1827 in opdracht van koning Willem I als verjaardagscadeau voor zijn echtgenote koningin Frederica Louisa Wilhelmina van Pruisen. Helemaal rechts het Stedelijk Badhuis. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Gezicht op Scheveningen. Ets op chine collé, 1855 met links boven de signering. Op deze ets heeft Hartogensis veel meer gras geëtst, dan op de proegdruk, maar ook nu staan alle gebouwen de verkeerde kant op. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Door de ets om te draaien komen alle gebouwen weer in de juiste richting en plaats te staan, maar nu staat de signering rechts boven en is door de omkering onleesbaar. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Trekpaarden bij vissersboten. Zinkets op chine collé, 1857. Een groot aantal paarden trekt de bomschuit over rollers op het strand. (Coll. Rijksmuseum, Amsterdam). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
Joseph Hartogensis (PDF Scriptie 11 Mb)
Gezicht op Scheveningen Proefdruk
Gezicht op Scheveningen. Ets op chine collé
Trekpaarden bij vissersboten