Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Adrianus David Hilleveld (1838 - ca1880)
Adrianus David Hilleveld was leerling van Valentijn Bing en de zeeschilder Abraham Hulk, en schilder van sterk romantische strand-, zee- en riviergezichten. In zijn werk schenkt hij veel aandacht aan het schilderachtige effect van licht en schaduw, dat hij ook toepast om de dramatiek van een tafereel te onderstrepen. Zeegezichten bij storm of zwaar weer komen in zijn oeuvre regelmatig voor. Het gaat hem dan niet meer om het weergeven van een vreedzaam landschap met herkenbare scheepstypen en topografische aanduidingen, maar om de strijd van de mens tegen het geweld van de natuur. (Bron: Simonis&Buunk, Ede)
De dagelijkse vangst wordt verhandeld bij de visafslag in het midden van het schilderij. In de verte is de toren van de Oude Kerk van Scheveningen boven het duin te zien. (Coll. Christies.com)
Kletsen op het strand van Scheveningen. Links op het duin zijn de gebouwen van het Stedelijk Badhuis te zien en in de verte de toren van de Oude Kerk. Op de voorgrond rust de hond van de hondenkar uit in het zand. In het midden staat een groep mensen te praten. (Coll. Christies.com)
Vissers en bommen op het strand. Twee bomschuiten zijn op het strand getrokken. In de verte is vaag de vuurbaak op het duin te zien. (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
 
Bronnen:
Adrianus David Hilleveld
The daily catch
Gossiping on the sands at Scheveningen
Vissers en bommen op het strand, 1881