Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
A t/m L
Betzy Akersloot-Berg
Andreas Achenbach
Carl Ahrendts
M.A. van Aken
Johannes Akkeringa
Floris Arntzenius
David Adolf Artz
Pieter Barbiers
Nicolaas Baur
Richard Beavis
Albertus van Beest
Alexander Beggrov
Valentijn Bing
Christoffel Bisschop
Joseph Bles
Johann Bleuler
Bernardus Blommers
Gregor von Bochmann
Alexandre Boëns
Cornelis Bogerts
Alexey Bogolyubov
Elias van Bommel
William Bond
Maurice Bonvoisin
Gerardus Bos
Johannes Bosboom
Eugène Boudin
Henri Bource
George Breitner
Petrus Brouwer
Hendrik van der Burgh
Clerman
Edward Cooke
Abraham Couwenberg
Carel Lodewijk Dake
H.J. Dekker
Johannes Destrée
Willem van Deventer
Cornelis Dommelshuizen
Désiré Donny
Christiaan Dreibholtz
Jacobus Eeckhout
Otto Eerelman
Karel Victor Ensinck
Jan van Essen
Paul Gabriël
E. Gacon
Vincent van Gogh
Hendrik Greeven
Jean-Antoine de Gudin
Remigius van Haanen
Werner Haasloop
Thomas Bush Hardy
Joseph Hartogensis
Edwin Hayes
Alfred Herbert
Hermann Herzog
Adrianus Hilleveld
Jacobus en Eduard Hilverdink
Sigismond Himely
George Hoffman
Jan Pieter Holswilder
Willem Hoogkamer
Johannes Hoppenbrouwers
Bartholomeus van Hove
Otto von der Howen
Edith Hume
E. Huygens
Eugène Isabey
Jozef Israels
Johan Janssens
Pieter de Josselin de Jong
Frederik Kaemmerer
Jan Kamphuijsen
Herman ten Kate
Mari ten Kate
Johannes ten Kate
George Lourens Kiers
Lodewijk Kleijn
Johannes Koekoek
Everhardus Koster
Jan Kruseman
Carel Last
Hendrik Last
Charles Leickert
Max Liebermann
Wilhelmus van Liefland
Pieter van Loon
Petrus Lutgers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

George Lourens Kiers (1838-1916)
George Lourens Kiers schilderde meestal haven-, zee- en riviergezichten. Na zijn leertijd bij de zeeschilder Louis Meijer en een periode in Drenthe keerde hij definitief terug in Amsterdam. Aanvankelijk schilderde hij buitengewoon nauwkeurige, romantische stadsgezichten. Een geliefde plek was het Amsterdamse IJ met zijn schepen, havens en sluizen, waar in de tweede heft van de 19e eeuw grote veranderingen plaatsvonden. In zijn latere werk, vooral na 1900, is de invloed van het impressionisme van de Haagse School duidelijk zichtbaar. (Bron tekst: Simonis&Buunk, Ede)
Bedrijvigheid op het strand. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Vissersvolk bij afgemeerde bomschuit. (Coll. Sothebys.com). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Uitladen van bomschuiten op het strand. (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Links: Zeegezicht met bomschuit. (Coll. Teylers Museum, Haarlem) en rechts: Het uitvaren van de vissersvloot. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Zeegezicht met uitvarende bomschuiten. (Coll. Teylers Museum, Haarlem). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Zeilschepen tijdens een storm voor de kust bij een vuurtoren. De vuurtoren lijkt op de vuurbaak, die in 1850 bij Scheveningen werd gebouwd. De vuurbaak met nieuwe lantaarn, en na de verhoging (in 1850) met zes meter. 1855. In 1850 werd een nieuwe vuurbaak gebouwd en verhoogd tot 29 meter. In de oude vuurbaak zaten 3 lampen en die werden in de nieuwe vervangen door één cata-dioptriek toestel. Op het dek van een gewoon zeeschip kon men op een afstand van 4 mijlen nog zien waar Scheveningen lag. (Coll. Venduehuis der Notarissen, Den Haag). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Links: De vuurtoren van Katwijk op een schilderij uit 1848 van Willem Anthonie Deventer (1824-1893). Midden: De vuurtoren van Scheveningen op een ets uit 1855 van Hendrik Wilhelmus Last (1817-1873). Rechts: De vuurtoren van Katwijk op een schilderij uit 1875 van Maria Elisabeth Verwoert (1836-1905).
Tussen 1848 en 1875 is waarschijnlijk ook de lichtbron van de vuurtoren van Katwijk gemoderniseerd met één cata-dioptriek toestel.
Een gestrand barkschip, 1858. De vuurtoren lijkt op de vuurbaak, die in 1850 bij Scheveningen werd gebouwd. De vuurbaak met nieuwe lantaarn, en na de verhoging (in 1850) met zes meter. 1855. In 1850 werd een nieuwe vuurbaak gebouwd en verhoogd tot 29 meter. In de oude vuurbaak zaten 3 lampen en die werden in de nieuwe vervangen door één cata-dioptriek toestel. Op het dek van een gewoon zeeschip kon men op een afstand van 4 mijlen nog zien waar Scheveningen lag. (Coll. Mijnscheepvaartmuseum.nl). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
 
Bronnen:
George Lourens Kiers
Bedrijvigheid op het strand
Vissersvolk bij afgemeerde bomschuit
Uitladen van bomschuiten op het strand
Zeegezicht
Het uitvaren van de vissersvloot
Zeegezicht met uitvarende bomschuiten
Zeilschepen tijden een storm voor de kust bij een vuurtoren
De vuurtoren van Katwijk 1848
De vuurtoren van Scheveningen, 1855
De vuurtoren van Katwijk, 1875
Een gestrand barkschip