|
|
|
Jean Baptiste
Madou (1796-1877) |
Links: Pecheur, 1827. Negentiende-eeuwse
Scheveningse visser in gekleed kostuum. Deze deftig geklede visser draagt een soort
hoge hoed. Om zijn korsjak met lange mouwen is een das met motieven geknoopt. Waarschijnlijk
draagt hij onder zijn korsjak een hemdrok, waarvan alleen de mouwen zijn te zien.
Zijn broek komt tot over de kuiten, aan zijn voeten heeft hij witte kousen met schoenen
met gespen. De man leunt tegen een houten afzetting en heeft een pijp in zijn mond.
Op de achtergrond is een vrouw met twee kinderen op het strand met enkele schuiten
te zien. (Coll. Streekdrachten in Nederland, Nederlands Openluchtmuseum, Arnhem) |
|
Rechts: Femme de Scheveninge, 1827.
Negentiende-eeuwse Scheveningse vrouw in gekleed kostuum. Ze draagt een muts met
langere vlerken en gebogen gouden ijzers. Een doek met motieven over de halsuitsnijding.
Een lange, gebloemd katoenen jak over een gebloemde katoenen rok. Erover wordt een
witte voorschoot gedragen met aan de onderkant een afgewerkte rand. Aan haar voeten
donkere kousen met muiltjes. Op de achtergrond is de zee met het strand te zien en
drie andere figuren. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief) |
|
Madou was een van de belangrijkste
Belgische genre-schilders van de 19de eeuw. Zijn met grote precisie uitgewerkte schilderijen
en aquarellen hebben een humoristische, soms moraliserende ondertoon. Zij werden
zowel door critici als liefhebbers geprezen en Madou ontving tijdens zijn leven al
vele hoge onderscheidingen. Zijn loopbaan begon hij als calligrafist, portret-lithograaf
en cartograaf, hetgeen zijn grote aandacht voor details verklaart. Musea: o.a. Museum
voor Schone Kunsten in Brussel. (Bron tekst: Simonis&Buunk, Ede). |
|
Bronnen: |
Jean Baptiste
Madou |
Pecheur |
Femme de Scheveninge |
|
|
|