Jean Baptiste
Madou (1796-1877) |
Madou was een van de belangrijkste
Belgische genre-schilders van de 19de eeuw. Zijn met grote precisie uitgewerkte schilderijen
en aquarellen hebben een humoristische, soms moraliserende ondertoon. Zij werden
zowel door critici als liefhebbers geprezen en Madou ontving tijdens zijn leven al
vele hoge onderscheidingen. Zijn loopbaan begon hij als calligrafist, portret-lithograaf
en cartograaf, hetgeen zijn grote aandacht voor details verklaart. Musea: o.a. Museum
voor Schone Kunsten in Brussel. (Bron tekst: Simonis&Buunk, Ede). |
|
Pecheur Hollandais, 1825. Negentiende-eeuwse
Scheveningse vrouwen en visser. De vrouwen dragen een mutsje en een vishoed. De linkervrouw
draagt en schoudermantel, een halsdoek en een laaguitgesneden jak met waarschijnlijk
opgetrokken rok en voorschoot. Aan haar voeten draagt zij donkere kousen en schoenen.
Bij de rechtervrouw is haar schoudermantel en waarschijnlijk opgetrokken rok te zien.
De visser, rechts van de vrouwen, draagt een hoge hoed, een stropje met korsjak en
hemdrok en een kniebroek met kousen en schoenen. Hij is waarschijnlijk schipper in
hoge rang. Kerk van Scheveningen is op de achtergrond te zien, evenals de zee en
het strand met een groepje figuren. Op deze ets staat het Heerenlogement spiegelverkeerd
afgebeeld, links van de kerk. (Bron tekst: Beeldbank Haags Gemeentearchief). Afbeelding:
(Coll. Particulier bezit). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Bij spiegelen van de ets staat het
Heerenlogement op de juiste plaats, rechts van de kerk. (Coll. Particulier bezit).
(Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Paviljoen Von Wied in Scheveningen
ofwel Pavillon de la Reine a Scheveningue. Steendruk van Madou naar Pingret. Brussel,
Jobard, ca 1825-1830. Ca 14 x 20 cm. Gezicht over het strand zuidwaards met linksboven
het paviljoen, op de voorgrond diverse strandkoetsen, in de verte steekt de kerktoren
boven de duinen uit, 1838. (Bron van de afbeelding is van internet verdwenen). (Klik
voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Gezicht op de kust vanuit het N.
Links achter de duinen de toren van de Ned. Herv. Kerk van Scheveningen, 1825. (Coll.
Universiteitsbibliotheek, Leiden). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Pecheur,
1827. Negentiende-eeuwse Scheveningse visser in gekleed kostuum. Deze deftig geklede
visser draagt een soort hoge hoed. Om zijn korsjak met lange mouwen is een das met
motieven geknoopt. Waarschijnlijk draagt hij onder zijn korsjak een hemdrok, waarvan
alleen de mouwen zijn te zien. Zijn broek komt tot over de kuiten, aan zijn voeten
heeft hij witte kousen met schoenen met gespen. De man leunt tegen een houten afzetting
en heeft een pijp in zijn mond. Op de achtergrond is een vrouw met twee kinderen
op het strand met enkele schuiten te zien. (Coll. Streekdrachten in Nederland, Nederlands
Openluchtmuseum, Arnhem). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Femme
de Scheveninge, 1827. Negentiende-eeuwse Scheveningse vrouw in gekleed kostuum. Ze
draagt een muts met langere vlerken en gebogen gouden ijzers. Een doek met motieven
over de halsuitsnijding. Een lange, gebloemd katoenen jak over een gebloemde katoenen
rok. Erover wordt een witte voorschoot gedragen met aan de onderkant een afgewerkte
rand. Aan haar voeten donkere kousen met muiltjes. Op de achtergrond is de zee met
het strand te zien en drie andere figuren. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief).
(Klik voor een groter formaat op de afbeelding) |
|
Bronnen: |
Jean Baptiste
Madou |
Pecheur Hollandais. Particulier
bezit. |
Paviljoen Von Wied. Bron onbekend |
Gezicht op de
kust vanuit het Noorden |
Pecheur |
Femme de Scheveninge |