|
|
|
Jacobus Hendricus
(Jacob) Maris (1837-1899) |
Links: Aankomst der boten, 1884.
Het wachten op de visvangst was een dagelijkse gebeurtenis aan het Scheveningse strand.
Het hele dorp, jong en oud, liep uit om de boten binnen te loodsen, met het paard
het strand op te trekken en om snel de vis te kopen. Maris koos het formaat en de
compositie zó dat we bij de voorstelling worden betrokken: we staan als het
ware achter in de rij. (Coll. Rijksmuseum Amsterdam) en rechts: Bomschuit op het
Scheveningse strand, ca. 1885. Wel zestien keer schilderde Maris een bomschuit aan
zee. Het zijn studies naar lucht en atmosfeer. Om geen last te hebben van de voortdurende
verandering van het licht werkte hij in zijn atelier. Ook zijn kleuren koos hij liever
binnen, want volgens Maris moest men wel eens 'overdrijven om de macht der kleuren
te leeren kennen'. (Coll. Rijksmuseum Amsterdam) |
|
Jacobus Hendricus (Jacob) Maris was
een Nederlands impressionistisch kunstschilder van de Haagse School. Jacob was naast
kunstschilder ook etser en lithograaf. Jacob Maris, zoon van de boekdrukker Mattheus
Marris en Hendrika Bloemert, werd als de oudste van drie broers geboren in 1837 in
Den Haag. Zijn grootvader Wenzel Maresch was te Praag geboren en hij huwde de Amsterdamse
Metge Smit in Den Haag, even na 1800. Hun zoon Mattheus werd 9 jaar later geboren.
Diens naam werd als Marris geboekt. Jacob Maris was een van de belangrijkste schilders
van de Haagse School. Als geen ander wist hij de zilvergrijze tonen van een Hollandse
bewolkte dag vast te leggen en combineerde deze met diepe bruinen, okers en een enkele
toets van kleur. Hij schilderde vooral landschappen, stadsgezichten en strandgezichten.
(Bron: Wikipedia.org) |
|
Bronnen: |
Jacob Maris op Wikipedia |
Aankomst der boten |
|
|
|