|
|
|
Anton Mauve
(1838-1888) |
Ezelstandplaats op het strand te
Scheveningen. Scheveningen was in de 19de eeuw al een toeristische trekpleister voor
stedelingen uit Den Haag en omstreken. Ook veel kunstenaars van de Haagse School
gingen erheen om de zee en de badgasten vast te leggen. Mauve schilderde hier
de standplaats voor de ezels waarop kinderen voor een klein bedrag een rondje konden
rijden. Mesdag had grote bewondering voor het werk van Mauve, hij verwierf in totaal
veertien van zijn schilderijen en tekeningen.
Het schilderen van dieren was Mauves specialisme. De voorste ezel is meer uitgewerkt
dan de mensen en de andere ezels. Alleen hun oortjes steken uit boven het hek. Mauve
heeft de chaotische groep dieren op één plek in het schilderij geplaatst.
Aanvankelijk had hij aan de kustlijn een vissersboot weergegeven, maar die heeft
hij overgeschilderd. Doordat het vergezicht leeg is gelaten, gaat alle aandacht naar
het groepje mensen en dieren. Zelfs het bordje op de paal is door Mauve parallel
aan het hek geschilderd, terwijl we weten dat het in de werkelijkheid dwars op het
hek geplaatst was. Zo werd de compositie nog evenwichtiger. (Coll. Museum Mesdag,
Den Haag) |
|
Antonij (Anton) Mauve werd in 1838
geboren in Zaandam. Op 16-jarige leeftijd ging hij in Haarlem in de leer bij de veeschilder
Pieter Frederik van Os en daarna bij de paardenschilder Wouterus Verschuur. Samen
met de tien jaar oudere Paul Gabriël ging hij vaak de natuur in om te schilderen.
Vanaf zijn twintigste woonde en werkte hij soms in Oosterbeek, waar veel kunstenaars
verbleven, maar ook in Den Haag, Scheveningen, Amsterdam, Dordrecht en Drente. In
1871 betrok hij een atelier in Den Haag, waar hij een vooraanstaande rol in het kunstleven
zou spelen. Met zijn stemmige, sfeervolle landschappen met vee wordt Mauve gerekend
tot de Haagse School. (Bron: Rijksmuseum.nl) |
|
Bronnen: |
Strandezels |
|
|
|