Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
M t/m Z
Jean Baptiste Madou
Willem Mandemaker
W.C. Margadant
Jacob Maris
Willem Maris
Anton Mauve
Walter William May
Wilhelm Mayer-Rhodius
Johan Meijer
Hendrik W. Mesdag
Johannes Mesker
Roelof van der Meulen
Carl Wilhelm Mieling
Jozef Moerenhout
Hugo Mühlig
Wilhelmus Muller
Auguste Henri Musin
Willem Nakken
Johannes Albert Neuhuys
Emil Neumann
Anton Nolthenius de Man
Wijnand Nuyen
Onbekend
Witzel Opdenhoff
Georgius van Os
Pieter van Os
Nicolaas Penning
Jan Willem Pieneman
Evert Pieters
Edouard Pingret
Ary Pleysier
Prenten van Scheveningen
Robert Pritchett
Roelof Raar
Charles Rochussen
Willem Roelofs
Nicolaas Roosenboom
Pieter Roosing
Philip Sadée
H. vd Sande Bakhuyzen
Andreas Schelfhout
Gerrit Scheurleer
Petrus Schiedges jr.
Petrus Schiedges sr.
Gustav Schönleber
Johannes Schotel
Leonardus Schweickhardt
Willem van Senus
Ferdinand Carl Sierig
Dirk Sluyter
Jan Smits
George Stanfield
Alfred Stannard
Alfred Stevens
Jan Striening
John Syer
Abraham Teerlink
Jan Baptist Tetar van Elven
Willem Tholen
Hans Thoma
Willem Troost
Arnoldus Cornelis Verhees
Petrus Vertin
Elchanon Verveer
Mauritz Verveer
Salomon Verveer
Reinier Vinkeles
Willem Wagner
Johannes Walter
James Webb
Hendrik Weissenbruch
Adrianus Wilbers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Josephus Jodocus Moerenhout (1801-1874)
Josephus Jodocus Moerenhout was een Belgisch schilder van strandgezichten en landschappen, veelal met paarden gestoffeerd. Hij kreeg zijn opleiding in Antwerpen van H. van der Poorten en in Parijs van de destijds bekende schilder van historiestukken en militaire voorstellingen Horace Vernet. In 1824 en tussen 1831 en 1853 woonde hij in Den Haag. In die periode stoffeerde hij ook werk van Andreas Schelfhout en Louis Meijer. Musea: o.a. Rijks- en Stedelijk Museum in Amsterdam en Haags Gemeentemuseum. (Bron: Simonis&Buunk, Ede)
Renbaan te Scheveningen, 1846. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Coll. Wikimedia.org)
Verzamelen van de dagelijkse vangst. Voor de grote hondenkar staan 3 honden. Op de voorgrond liggen enkele grote vissen in het zand. De hondernkar is goed gevuld. De afbeelding lijkt meer op een fantasielandschap, gestoffeerd met fantasie figuren, dan op het strand van Scheveningen. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Coll. Christies.com)
Op een balk zitten een vissersvrouw met haar kind en moeder te wachten op de visser. De man op het paard praat met de vissersvrouw, terwijl in de verte komt een vissersman aangelopen. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Bron: Art.findartinfo.com)
Een rijke vangst, 1868. Vissersvrouwen vullen hun manden met vis. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Bron: Veilingmaastricht.nl)
Op het strand werden paarden gebruikt om de bomschuiten naar zee te trekken, nettn op te halen of te brengen en ook grote vangsten vis af te voeren. Voor een grote afbeelding klik op het schilderij. (Coll. Artmight.com)
 
Bronnen:
Jozef Moerenhout op Wikipedia
Renbaan te Scheveningen
Verzamelen van de dagelijkse vangst
Paard op strand
Een rijke vangst
Vissers met paarden op het strand