Philip Lodewijk
Jacob Frederik Sadée (1837 -1904) |
Aanvankelijk maakte de Haagse schilder
Philip Sadeé historiestukken. Vanaf 1865 studeerde hij aan de Düsseldorfer
academie, centrum van de Düsseldorfer Mahlerschule, beroemd om zijn genreschilderkunst.
Daar begon Sadee met het schilderen van genrestukken. Na zijn terugkeer in Nederland
in 1888 legde hij zich toe op het vissersgenre. Daartoe verbleef hij veel in Scheveningen,
vooral in het najaar, met zijn lage zon, grijze luchten en nevel. Evenals Josef Israëls
bracht hij vaak het zware leven van de vrouwen in beeld. Musea: o.a. Rijksmuseum
in Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum. (Bron: Wikipedia.org) |
Klik voor een
grotere afbeelding op de kleine. |
|
|
|
1. Afscheid van de visser. |
2. Afscheid van vader. |
3. Vertrek van bomschuiten. |
|
|
|
4. Vertrek van schepen. |
5. Vertrek van vloot. |
6. Bomschuit naar zee. |
|
|
|
7. Terug in de storm. |
8. Terugkomst van vissers. |
9. De vangst is binnen. |
|
|
|
9B. Wachten op de schepen. |
9C. Wachten op de vangst. |
9D. Het anker gereed maken |
|
|
|
10. Ankerligten. |
11. Vis sorteren. |
12. Sorteren van vis. |
|
|
|
13. Vis sorteren. |
14. Het deel van de armen. |
15. Vangst van de dag. |
|
|
|
16. In de schaduw. |
17. Vangst is binnen. |
18. Naar huis. |
|
|
|
19. Op weg naar huis. |
20. Garnalenvisser. |
21. Vangst van garnalenvisser. |
|
|
|
22. Op weg naar huis. |
23. Resten van schip. |
24. Wachten op komst. |
|
|
|
25. Na de arbeid. |
26. Op weg naar huis. |
27. Naar huis. |
|
|
|
28. De hereniging. |
29. De weesjes. |
30. Wandelen op het duin. |
|
|
|
30B. Terug naar huis. |
30C. Vissersmeisjes |
30D. Moeder en kinderen |
|
|
|
31. Wandelen met oma. |
32. Moederliefde. |
33. Wachten op komst. |
|
|
|
34. Nettenboetsters. |
35. Helmgras planten. |
36. Planten van helmgras. |
|
|
|
37. Aan moeders hand. |
38. Kerkinterieur. |
39. Aardappels lezen. |
|
|
|
40. Vis roken. |
41. Werken op het strand. |
|
|
|
|