Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
M t/m Z
Jean Baptiste Madou
Willem Mandemaker
W.C. Margadant
Jacob Maris
Willem Maris
Anton Mauve
Walter William May
Wilhelm Mayer-Rhodius
Johan Meijer
Hendrik W. Mesdag
Johannes Mesker
Roelof van der Meulen
Carl Wilhelm Mieling
Jozef Moerenhout
Hugo Mühlig
Wilhelmus Muller
Auguste Henri Musin
Willem Nakken
Johannes Albert Neuhuys
Emil Neumann
Anton Nolthenius de Man
Wijnand Nuyen
Onbekend
Witzel Opdenhoff
Georgius van Os
Pieter van Os
Nicolaas Penning
Jan Willem Pieneman
Evert Pieters
Edouard Pingret
Ary Pleysier
Prenten van Scheveningen
Robert Pritchett
Roelof Raar
Charles Rochussen
Willem Roelofs
Nicolaas Roosenboom
Pieter Roosing
Philip Sadée
H. vd Sande Bakhuyzen
Andreas Schelfhout
Gerrit Scheurleer
Petrus Schiedges jr.
Petrus Schiedges sr.
Gustav Schönleber
Johannes Schotel
Leonardus Schweickhardt
Willem van Senus
Ferdinand Carl Sierig
Dirk Sluyter
Jan Smits
George Stanfield
Alfred Stannard
Alfred Stevens
Jan Striening
John Syer
Abraham Teerlink
Jan Baptist Tetar van Elven
Willem Tholen
Hans Thoma
Willem Troost
Arnoldus Cornelis Verhees
Petrus Vertin
Elchanon Verveer
Mauritz Verveer
Salomon Verveer
Reinier Vinkeles
Willem Wagner
Johannes Walter
James Webb
Hendrik Weissenbruch
Adrianus Wilbers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   
Philip Lodewijk Jacob Frederik Sadée (1837 -1904)
Aanvankelijk maakte de Haagse schilder Philip Sadeé historiestukken. Vanaf 1865 studeerde hij aan de Düsseldorfer academie, centrum van de Düsseldorfer Mahlerschule, beroemd om zijn genreschilderkunst. Daar begon Sadee met het schilderen van genrestukken. Na zijn terugkeer in Nederland in 1888 legde hij zich toe op het vissersgenre. Daartoe verbleef hij veel in Scheveningen, vooral in het najaar, met zijn lage zon, grijze luchten en nevel. Evenals Josef Israëls bracht hij vaak het zware leven van de vrouwen in beeld. Musea: o.a. Rijksmuseum in Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum. (Bron: Wikipedia.org)
Klik voor een grotere afbeelding op de kleine.
1. Afscheid van de visser. 2. Afscheid van vader. 3. Vertrek van bomschuiten.
4. Vertrek van schepen. 5. Vertrek van vloot. 6. Bomschuit naar zee.
7. Terug in de storm. 8. Terugkomst van vissers. 9. De vangst is binnen.
9B. Wachten op de schepen. 9C. Wachten op de vangst. 9D. Het anker gereed maken
10. Ankerligten. 11. Vis sorteren. 12. Sorteren van vis.
13. Vis sorteren. 14. Het deel van de armen. 15. Vangst van de dag.
16. In de schaduw. 17. Vangst is binnen. 18. Naar huis.
19. Op weg naar huis. 20. Garnalenvisser. 21. Vangst van garnalenvisser.
22. Op weg naar huis. 23. Resten van schip. 24. Wachten op komst.
25. Na de arbeid. 26. Op weg naar huis. 27. Naar huis.
28. De hereniging. 29. De weesjes. 30. Wandelen op het duin.
30B. Terug naar huis. 30C. Vissersmeisjes 30D. Moeder en kinderen
31. Wandelen met oma. 32. Moederliefde. 33. Wachten op komst.
34. Nettenboetsters. 35. Helmgras planten. 36. Planten van helmgras.
37. Aan moeders hand. 38. Kerkinterieur. 39. Aardappels lezen.
 
40. Vis roken. 41. Werken op het strand.