|
|
|
Andreas 'Andries'
Schelfhout (1787-1870) |
Bommen, vissersvolk en elegant geklede
wandelaars op het Scheveningse strand, 1848. Via het Schuitengat is het voorname
echtpaar met kind naar het strand gekomen. Het is hoog water, de bomschuiten liggen
op het strand en worden uitgeladen. Op het duin is het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh
geschilderd, met daarachter Hotel Zeerust en in de verte de vuurbaak. Links achter
het duin de 'Oude Kerk' van Scheveningen(Coll. Simonis&Buunk, Ede). |
|
Andreas Schelfhout (1787-1870) was
een Nederlands landschapsschilder, etser en lithograaf.
Schelfhout was de zoon van de Gentse lijstenmaker en vergulder, Jean-Baptiste Schelfaut,
die zich in 1788 in Den Haag vestigde. Hij begon als medewerker van zijn vader bij
het maken en vergulden van lijsten tot zijn vierentwintigste. Hij was ook gevelschilder,
maar maakte ook schilderijen in zijn vrije tijd. In 1811 maakte Schelfhout zijn debuut
in een tentoonstelling met drie kleine werken. Deze landschappen trokken de belangstelling
van het publiek. Zijn ouders begrepen dat hij potentieel bezat en stuurden hem voor
verdere opleiding naar Joannes Breckenheijmer, die toneeldecorateur bij de Haagse
Schouwburg was. Hij leerde er niet alleen de technische aspecten van het vak, zoals
perspectief en verfbereiding, maar ook hoe hij landschappen of stadsscenes moest
schilderen. Hij maakte studies van de grote meesters uit de 17de eeuw en begon te
schilderen in de open lucht (hij was hierin een voorloper van de School van Barbizon).
(Bron: Simonis&Buunk, Ede) |
|
Bronnen: |
Andreas Andries Schelfhout op Wikipedia |
Bommen, vissersvolk
en elegante wandelaars op het Scheveningse strand |
|
|
|