Terug naar Startpagina
Strandschilders 1800-1900
M t/m Z
Jean Baptiste Madou
Willem Mandemaker
W.C. Margadant
Jacob Maris
Willem Maris
Anton Mauve
Walter William May
Wilhelm Mayer-Rhodius
Johan Meijer
Hendrik W. Mesdag
Johannes Mesker
Roelof van der Meulen
Carl Wilhelm Mieling
Jozef Moerenhout
Hugo Mühlig
Wilhelmus Muller
Auguste Henri Musin
Willem Nakken
Johannes Albert Neuhuys
Emil Neumann
Anton Nolthenius de Man
Wijnand Nuyen
Onbekend
Witzel Opdenhoff
Georgius van Os
Pieter van Os
Nicolaas Penning
Jan Willem Pieneman
Evert Pieters
Edouard Pingret
Ary Pleysier
Prenten van Scheveningen
Robert Pritchett
Roelof Raar
Charles Rochussen
Willem Roelofs
Nicolaas Roosenboom
Pieter Roosing
Philip Sadée
H. vd Sande Bakhuyzen
Andreas Schelfhout
Gerrit Scheurleer
Petrus Schiedges jr.
Petrus Schiedges sr.
Gustav Schönleber
Johannes Schotel
Leonardus Schweickhardt
Willem van Senus
Ferdinand Carl Sierig
Dirk Sluyter
Jan Smits
George Stanfield
Alfred Stannard
Alfred Stevens
Jan Striening
John Syer
Abraham Teerlink
Jan Baptist Tetar van Elven
Willem Tholen
Hans Thoma
Willem Troost
Arnoldus Cornelis Verhees
Petrus Vertin
Elchanon Verveer
Mauritz Verveer
Salomon Verveer
Reinier Vinkeles
Willem Wagner
Johannes Walter
James Webb
Hendrik Weissenbruch
Adrianus Wilbers
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Andreas 'Andries' Schelfhout (1787-1870)
In de 19e eeuw was Andreas Schelfhout een van de eerste schilders die zich richtte op het Hollandse zee- en strandgezicht, daarmee bijdragend aan een herwaardering van dit genre in zijn tijd. Vanaf 1824 schilderde hij regelmatig voorstellingen van het Scheveningse strand, met vissers, en later ook met flaneurs. Zijn belangstelling voor het strandgezicht werd gewekt door 17e-eeuwse marines in de Haagse koninklijke collecties en werken van Franse, Duitse en Engelse eigentijdse schilders. Schelfhout heeft met zijn 'strandjes' een belangrijke rol gespeeld bij de transformatie en het aanzien van dit genre. Daardoor heeft hij grote invloed gehad op latere kunstenaars, met name op schilders van de Haagse School. (Bron: Simonis&Buunk, Ede)
Het Scheveningse strand rond 1813. Rechts boven het duin de toren van de Oude Kerk van Scheveningen met daarvoor het dak van Hotel Zeerust. Op het duin is ook het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh geschilderd, dat in 1662 voor Cornelis van Soetens werd gebouwd. Op de voorgrond rechts een hondenkar, die rond 1760 in zwang kwam om vis en andere goederen naar Den Haag te vervoeren. Op de voorgrond links trekt een visser zijn meisje naar de zee. Hij heeft zijn kleren op het strand gelegd. (Bron: Muzee, Scheveningen). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Visafslag op het strand nabij Scheveningen, 1835. Bomschuiten zijn geland en bij de schepen zitten grote groepen mannen en vrouwen bij de visafslag. De vis wordt verkocht en gesorteerd. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
De stranding van een schip te Scheveningen bij stormachtig weer, 1837. (Coll. Amsterdam Museum, Amsterdam). Op de voorgrond de vuurtoren, die in 1807 tot 23 meter was verhoogd. Op last van de Marine was boven op de vuurbaak een grote 'lamptaren' geplaatst, waarin een lamp werd gevoed met olie. Het kolenvuur had afgedaan en was vervangen door olielicht. Rechts op de achtergrond het dorp Scheveningen met de 'Oude Kerk'. Links op de achtergrond het Heerenlogement. Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Een strandgezicht bij Scheveningen, 1837. (Coll. Lempertz, Keulen). Bijzonder op het schilderij zijn de badkoetsen, waarmee de badgasten van het Stedelijk Badhuis te water werden gelaten. Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Een rijtoer van leden van de koninklijke familie op het Scheveningse strand, temidden van veel strandbezoekers; geheel links het paviljoen van koningin Wilhelmina (gereed november 1827), links van het midden de toren van de Oude Kerk, 1838. (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Bomschuiten op het strand bij zonsondergang, 1844. (Coll. Christies.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Visssersvolk bij schepen op het strand, 1845. (Coll. Sothebys.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Bommen, vissersvolk en elegante wandelaars op het Scheveningse strand, 1848. Via het Schuitengat is het voorname echtpaar met kind naar het strand gekomen. Het is hoog water, de bomschuiten liggen op het strand en worden uitgeladen. Op het duin is het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh geschilderd, met daarachter Hotel Zeerust en in de verte de vuurbaak. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Een bomschuit ligt op het strand van Scheveningen, terwijl het tweede schip veilig probeert door de woelige branding te landen. De vis wordt aan wal gebracht en een vissersfamilie staat te wachten op de vis. In de verte de vuurbaak en de toren van de Oude Kerk van Scheveningen, 1853. (Coll. Christies.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Het uitladen van de vangst bij stormachtig weer, 1853. (Coll. Sothebys.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Vissersvolk op het strand van Scheveningen, 1855. (Coll. Christies.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Strand bij Scheveningen met op het duin de vuurtoren, 1856. (Coll. Lempertz, Keulen). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Figuren en vissersboten op het strand. Drie bomschuiten liggen ten zuiden van Scheveningen op het strand. Mannen en vrouwen staan en zitten te wachten op de vis. In de verte staat de vuurbaak op het duin, 1858. (Coll. Christies.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Een bomschuit op het strand van Scheveningen, met het Paviljoen Von Wied in de verte op het duin, 1862. (Coll. Artnet.com). In het midden zijn in de verte ook de contouren te zien van het Stedelijk Badhuis. Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Flaneren op het strand. (Coll. Mark Smit Kunsthandel, Ommen). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Elegant gezelschap op het strand van Scheveningen. Burgers uit Den Haag brengen een bezoek aan het strand. Bomschuiten liggen op het strand en de vangst wordt uitgeladen. In de verte is de Oude Kerk van Scheveningen te zien. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Strandgezicht Scheveningen. Links de Oude Kerk van Scheveningen. Schelfhout nam het niet zo nauw met de plaatsing van het schip van de kerk. Bomschuiten zijn op het strand getrokken en op de voorgrond zitten mannen en vrouwen aan het eind van de dag. (Coll. Kunsthandel A.H. Bies, Eindhoven). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Visafslag op het strand, 1858. Vanf de bomschuit in de branding wordt de vis in manden naar de visafslag gebracht.Een hondenkar staat klaar om de vis af te voeren. Op de voorgrond de vuurbaak en in de verte de contouren van de Oude Kerk van Scheveningen. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Vissersvolk en bomschuiten op het strand. Een schets van de kop van de Keizerstraat met in de verte de vuurbaak. Vanaf het strand loopt links de Schuitenweg omhoog. Op het duin staat het zomerverblijf Nieuw-Soetenburgh en onderaan het duin heeft Schelfhout het Kalhuis geschets. Bomschuiten liggen op het strand en komen binnenvaren. (Coll. Simonis&Buunk, Ede). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
 
Bronnen:
Andreas Andries Schelfhout op Wikipedia