Terug naar Startpagina
Strandschilders 1900-2000
M t/m Z
Marinus van der Maarel
Jan Mankes
Johan van Mastenbroek
Oskar Matthes
Han van Meegeren
Ronnie Meerts
P. Meinardus
Ber Mengels
Maarten Meuldijk
Louis Meys
John Michaux
Rein Miedema
Willem Minderman
Evert Moll
Henk Munnik
Gerhard Munthe
C.C. van Niekerk
Dirk Hidde Nijland
Cor Noltee
Gerrit Nooij
Onbekend
Tames Oud
Willem Paerels
Gerard Jan Palthe
Piet Polderman
Hendrik Raab
Heinrich Rasch
Charles P. Reiffel
Paul Renard
Eugene Rensburg
Dirk van Rijn
Jacob Ritsema
Hubert Ritzenhofen
John Sargent
Johan Scherrewitz
Pieter Schipperus
Jules Schmalzigaug
Schoolplaten
Anthonie Schotel
Chris Schut
Henri Seghers
Ludovicus en Adrianus Simons
Willy Sluiter
Frans Smeers
Hobbe Smith
Chris Soer
Leonid Sologoub
Andreas Sommer
Georg Sommer
Louis Soonius
Peter Sterkenburg
Jacob Taanman
Ab Toetenel
Victor J. Trip
Hendrick Vader
Ben Viegers
Jaap Visser
Johanna Vreede-Mulder
Martin Waning
Arie Wassenburg
Bertram Weihs
Gerard Wensma
Arie Westmaas
Hein Wilzen
Philip Zilcken
Adrianus Zwart
Willem de Zwart
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Willem de Zwart (1862-1931)
Willem de Zwart is een Nederlandse kunstenaar, etser, aquarellist en tekenaar.
De Zwart woonde en werkte tot 1894 in Den Haag en van 1900 tot 1905 in Amsterdam. Het werk van Willem de Zwart vertoont een breed scala aan onderwerpen: landschappen, stadsgezichten, portretten en stillevens, weergegeven in een naturalistisch-impressionistische stijl. Hij viel op binnen de Haagse School door zijn uitbundig kleurgebruik. Zijn werk toont verwantschap met het op mens en stad gerichte Amsterdams Impressionisme. In de keuze van zijn onderwerpen behoorde Willem de Zwart tot de Haagse School, in zijn stijl en kleurgebruik tot de Amsterdamse impressionisten. Hij wordt dan ook wel de 'Haagse Breitner' genoemd. (Bron: Wikipedia.org)
Strandbezoekers op het strand van Scheveningen met op de achtergrond een zijvleugel van het Kurhaus en rechts het Gezondheidscentrum ofwel Inhalatorium. Na 1945 werd dat het Paviljoentheater. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Strandbezoekers in Scheveningen op een zonnige dag ca. 1905 hebben de schaduw opgezocht van de strandstoelen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Pootje baden op het strand van Scheveningen in het begin van de twintigste eeuw. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Theo Daatselaar, Antiquairs B.V., Zaltbommel)
Elegant geklede strandbezoekers hebben de schaduw opgezocht van strandstoelen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Aan het strand, 1905. (Coll. Stedelijk Museum, Amsterdam).Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Spelende kinderen op het Scheveningse strand. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Aan het Strand kwam tot stand in een periode waarin het giste en kiemde in de kunst. In de jaren tachtig van de 19de eeuw accelereerde de vernieuwing en maakte de Nederlandse schilderkunst veranderingen door die de aanzet vormden voor het ontstaan van de moderne kunst. De Zwart wordt niet gezien als een vernieuwer maar dit schilderij bewijst dat hij wel degelijk iets van die vernieuwingen heeft meegekregen. Vooral de compositie is modern, door de vele afsnijdingen en de sterke kleurcontrasten, 1886. (Bron tekst: Verenigingrembrandt.nl)

(Schilderij Coll. Dordrechts Museum).
Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
 
De laatste halte van de paardentram in Scheveningen. (Coll. Mutualart.com)
Scheveningse vissersvrouwen en viskopers wachten op de terugkeer van de schepen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Wachten op de terugkeer van de vissersvloot. (Coll. Mutualart.com)
De eerste bomschuit loopt binnen, terwijl op het strand van Scheveningen vissersvrouwen met kinderen en mannen staan te wachten, 1892. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Bron: Artlistings.nl)
De Scheveningen 16 is op het strand getrokken. De nettenwagens komen de netten ophalen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Bomschuiten op strand. (Coll. Mark Smit Kunsthandel, Ommen). Klik voor een groter formaat op de afbeelding
Links wordt de vangst uigeladen en rechts zijn bomschuiten door paarden op het duin getrokken. Gespannen kijkt vissersvolk naar de mogelijke schade aan de bomschuit. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). Links (Coll. Simonis&Buunk, Ede) en rechts (Coll. Christies.com)
Paarden hebben bomschuiten op het duin getrokken en links wordt de bodem van een bomschuit geïnspecteerd. (Bron: Wikigallery.org)
Het uitladen van de vangst. De netten zijn al op de blauwe wagen geladen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Kunsthandel R. Polak, Den Haag)
Bomschuiten op het strand van Scheveningen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Sothebys.com)
Vroeg in de avond bij ondergaande zon in de haven van Scheveningen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Mutualart.com)
Aan de was in Scheveningen. (Klik voor een groter formaat op de afbeelding). (Coll. Simonis&Buunk, Ede)
Seinpost Scheveningen. (Coll. Venduehuis.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding
Zandgravers in de duinen. (Coll. Artnet.com). Klik voor een groter formaat op de afbeelding
 
Bronnen:
Willem de Zwart op Wikipedia
6. De laatste halte van de paardentram
8. Wachten op de vloot
12. Paarden trekken een bomschuit