Anneloes Groot (geb. 1955)
Het Paviljoen Von Wied in vogelvlucht. Op de achtergrond Residentie Seinpost, 2009.
 
Het Paviljoen Von Wied (ook: Het Koninklijk paviljoen en Paviljoen De Witte) is een buitenverblijf in Scheveningen. Het werd gebouwd in 1827 in opdracht van koning Willem I als verjaardagscadeau voor zijn echtgenote koningin Frederica Louisa Wilhelmina van Pruisen. Zij moest in verband met haar gezondheid veel aan zee verblijven en tekende en schilderde hier veel. Het paviljoen werd gebouwd naar een neoclassistisch ontwerp van Adriaan Noordendorp in de vorm van een kruis en met twee goden bij de entree. Aanvankelijk heette dit 'Het koninklijk paviljoen'. Willem I liet het paviljoen na aan zijn zoon prins Frederik die er niet vaak verbleef. Frederiks dochter Marie erfde het paviljoen in 1881. Daarna werd het vernoemd naar haar familie; zij was namelijk getrouwd met Wilhelm Adolf van Wied. Tot 1911 zou het paviljoen bezit van haar familie blijven. Edward Titus Rubinstein kocht het paviljoen van de familie Von Wied en verkocht het zeven jaar later aan Sociëteit De Witte.
In 1926 werd begonnen aan een ingrijpende verbouwing en uitbreiding onder leiding van architect J. Limburg. Driekwart van de grond werd verkocht aan de N.V. Bouw- en Exploitatie-Maatschappij. Op deze weiden werden twintig herenhuizen gebouwd onder architectuur van Yme Bouma, gevolgd door een bouwplan van 22 herenhuizen door archtiect J. Kooyman.
In 1994 werd nogmaals een ingrijpende verbouwing voltooid, ditmaal onder leiding van Wim Quist. Hij realiseerde o.a. onder het paviljoen het museum Beelden aan Zee. Het oorspronkelijke huis dat dus al sinds 1918 bij Sociëteit De Witte hoort, wordt door de leden in de zomermaanden gebruikt. Ook wordt het paviljoen gebruikt als party- en vergadercentrum.
Thans is er ook Museum Beelden aan zee in gehuisvest.
 
Anneloes Groot (1955) is sinds 1979 zelfstandig beeldend Kunstenaar. Ze heeft haar diploma aan de KABK behaald voor de vakken Tekenen en Textiel. Daarna heeft ze zich verder bekwaamd met 1 jaar vrije academie,1 jaar stedenbouw en 1 jaar micromilieu.
Als kunstschilder is ze gestart als BKR-kunstenaar waar ze naast BKR-werk ook muurschilderingen, portretten, sieraden en keramiek maakte.
Anneloes haalt haar inspiratie uit haar omgeving. Ze is gefascineerd door muziek, scheepvaart, architectuur en natuur. Deze onderwerpen komen terug in haar werk. In de periode 1990 ó 2000 heeft ze geprobeerd beweging vast te leggen. Tijdens deze periode schilderde zij onder meer paarden, jazz-muzikanten, een piano- en een vioolbouwer in hun atelier.
Zelf typeerd zij haar werk als volgt: "Door mijn betrokkenheid met de omgeving veelal realistisch, figuratief, herkenbaar, gecompliceerde detailtekening, perspectivisch sterk onderlegde vlotte schetsen. Uitgaande van de schaduw komen de vormen door middel van nuances (licht) naar voren." Ze werkt op locatie. Dit zie je terug in haar werken.
Ook werk ze in opdracht van onder andere het Gemeente Archief en voor de Dienst Stedelijke Ontwikkeling van de Gemeente Den Haag. Ook bouwbedrijven en woningbouwverenigingen geven teken en schilderopdrachten met betrekking tot bouwfase sloop dan wel nieuwbouw van hun projecten.
Na 2000 kreeg ze in Scheveningen een eigen galerie en atelier. Anneloes heeft heel veel ideeën en ze weet de mensen te vinden die deze oppikken en uitwerken. Zo stond zij aan de basis van 100 jaar schilderkunst op Scheveningen; 100 jaar Schevenigen Haven en ook KunstPost Mariahoeve vindt haar oorsprong in haar ideeën.
Anneloes vindt het belangrijk dat jongeren een vak te leren. Dit vindt ze een belangrijk onderdeel van de maatschappij. Als docent binnen verschillende organisaties en instellingen draagt ze hieraan haar steentje bij.
 
Bronnen:
Anneloes Groot
Anneloes Groot Kunstpost Mariahoeve