Het Scheveningse strand heeft altijd
een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op de Haagse burgerij en bestuurders. Niet
alleen om naar de zee te kijken, maar ook om paard te rijden en als speciale attractie
te windzeilen.
In 1602 ontwierp Simon Stevin een kleine zeilwagen voor Prins Maurits. Na gebleken
succes van dit prototype werd een grote zeilwagen gebouwd waarin volgens historische
bronnen 28 mensen konden zitten. Over de snelheid van de zeilwagen lopen de cijfers
op internet uiteen van 35 tot 50 km per uur. Het Latijnse opschrift bovenaan de prent
meldt dat de zeilwagen van Prins Maurits in slechts twee uur de afstand van Scheveningen
naar Petten, '14 Hollandse mijlen, elk een uur reizen', aflegde. (Rond 1600 werd
volgens verschillende historische bronnen voor 1 Hollande mijl 1 uur gaans, ofwel
5355 meter gemeten. Dit zou 75 à 80 km. zijn geweest.)
Prins Maurits nodigde regelmatig ook buitenlandse diplomaten uit voor een zeilritje
op het strand. Na het overlijden van Prins Maurits in 1625 is weinig meer bekend
over het gebruik van de zeilwagen. Waarschijnlijk is de zeilwagen als museumstuk
tot eind 18e eeuw bewaard gebleven in de Oude Kerk van Scheveningen.
Méér informatie over deze oude strandattractie kunt u vinden in: zeilwagensimonstevin.pdf
Esaias van de Velde maakte in 1608
een kleurig schilderij van de tocht van Prins Maurits met een gezelschap van hoogwaardigheidsbekleders
in de zeilwagen, die ontworpen was door Simon Stevin. Rechts het kleinere proefmodel.
Kleine visserspinken en grote schepen zeilen voor de kust van Scheveningen. Zo te
zien zitten allen mannen in de zeilwagens. De edele dames keken in de modieuze breed
uitsaande rokken toe en stevig aan de arm van hun echtgenoten toe.
Een merkwaardige vorm van strandvermaak,
die ongeveer tot het midden van de zeventiende eeuw in gebruik was, is wat Huygens
noemt de 'vrouwenspoelerij'. Jonge geliefden gingen in de meimaand naar het strand.
Als zij na een wandeling bij de vloedlijn aankwamen dan werd het meisje onverhoeds
door haar minnaar opgetild en in de zee gedragen. Bij terugkeer op het droge volgde
nog het 'duinafrollen' en een 'inzouting' met zand. Links een afbeelding van een
onbekende tekenaar. In het midden een detail van een schilderij dat wordt toegeschreven
aan Jan van Goyen en rechts een detail van een schilderij van Willem Kool.
In 1870 konden de badgasten met paard
en wagen een bad nemen in zee. De baddames zorgende voor droge handdoeken.
Het Wandelhoofd Wilhelmina ofwel
de Pier was in 1901 geopend en in 1905 was het mogelijk om vanaf de pier in de stoomboot
te stappen en een tochtje te maken op zee.
In 1915 stonden de ezeltjes op het
strand te wachten op de kleine bereiders. Op de achtergrond het Oranje Hotel en Hotel
Dolfijn.
Samen in de kano op het strand in
1926.
Kijk naar een YouTubefilmpje met
een liedje van Lou Bandy. 'Zoek de zon op'
De tweede helft van de jaren 30 moet
een bijzondere periode in Scheveningen Bad zijn geweest. Op de Wilhelmina Wandelpromenade
konden bezoekers hun kineren aan een ijsbeer toevertrouwen en op het strand konden
vaders met kinderen in gemotoriseerde bootjes op het strand varen.
Kijk naar een YouTubefilmpje met
een liedje van Louis Davids. 'De Scheveningse zee'
Vanaf het strand konden bezoekers
in een hoten vlet stappen een een tochtje op de zee maken. Bij het Zwarte Pad werd
zelfs een compleet Lunapark gebouwd, dat bij een forse voorjaarsstorm omwaaide.
Kijk naar een YouTubefilmpje met
een liedje van Louis Davids. 'Weekend in Scheveningen'
De struisvogel is wel een heel bijzondere
attractie geweest op de boulevard. De glijbaan in zee heeft verschillende jaren op
het strand gestaan.
Kijk naar bijzondere attracties
op het strand en de boulevard van Scheveningen Bad vóór de oorlog op
YouTube.
In 1948 zochten alle bezoekers naar
Colorade kevers. Daarvoor kregen ze een vergoeding. De Colorade kevers waren de schrik
van alle aardappeltelers in Nederland. Vele jaren was ezeltje rijden een grote attractie
in Scheveningen Bad.
Kijk naar een YouTubefilmpje met
een liedje van Louis Davids en Margie Morris. 'Waarom is de zee bij Scheveningen?
'
In 1965 was een complete speeltuin
op het strand gebouwd en de trampolines verhuisden van het Gevers Deynootplein naar
het strand, waar ze ook in 2009 weer een spannende attractie waren.Al meer dan 40
jaar.
In 1983 konden kinderen voor 75 cent
een ritje maken over het strand met de ponnywagen.
1987 Strandtrein Scheveningen-Katwijk
vice versa bij het Kurhaus. Dat was lachen geblazen.
In 2009 waren de diverse springkussens
in allerlei vormen en het Bungy Jumpen bijzondere permanente attractie. Maar ook
het vliegerfestival hield de aandacht van bezoekers vast.
Foto's: Gemeentearchief Den Haag,
met uitzondering van de foto's uit 2009.
De data bij de foto's en in de tekst zijn in het algemeen verzameld aan de hand informatie
bij foto's in het Gemeente Archief en voor zover deze verder te vinden zijn op internet.
Mocht u nog aanvullingen of wijzigingen willen adviseren stuur dan een mailtje naar: