|
|
|
Portret van Lodewijk
XIV en zijn gezin als antieke goden (l'olympe royal), ca. 1670 |
Van links naar rechts: De tante van
Louis XIV Koningin Henriette Maria van Engeland, zijn broer Philippe de Hertig van
Orleans, de dichter van de hertog Marie-Louise van Orleans, Henrietta-Anne Stuart;
de Koningin-moeder, Anne van Oostenrijk; drie dochters van Gaston d'Orléans;
Louis XIV; de Dauphin Louis; Queen Marie-Thérèse; la Grande Mademoiselle.
(Bron: Wikipedia.org) |
|
De mythologie der Antieken speelde
een belangrijke rol in de politiek van Lodewijk XIV. De koning zelf voelt zich een
licht verspreidende zon die alles leven schenkt. Overal in de inrichting van Versailles
prijkt het door stralen omgeven gezicht. Apollo, op aarde verschenen als Lodewijk
XIV, is de eigenlijke bewoner van het kasteel. Maar niet alleen hij, ook zijn familieleden
werden vereenzelvigd met antieke goden. Zo prijkt op het familieportret de koningin
als Juno, Anna van Oostenrijk, de moeder van de koningin als Cybele, de moeder van
de aarde, zijn zusters als Flora, Diana, enz... Er is een volledige koninklijke Olympus
opgebouwd. Theater en leven gaan in elkaar over; de mythologische theatervoorstellingen
gaan zelfs zover dat de koning zelf in een ballet optreedt als Apollo. (Bron: Kunstbus.nl) |
|
Jean Nocret, Frans schilder, 1615-1672. |
|
Bronnen: |
Henriëtta Anne van Engeland op
Wikipedia |
Louis XIV en de
Koninklijke familie |
Portret van Lodewijk XIV en zijn gezin |
|
|
|