|
Jan Brueghel de
Oude (1568 - 1625) Panoramisch Landschap met reizigers, 1610 |
Het moet een dubbelbaans verbindingsweg
tussen steden zijn geweest. Huifkarren rijden richting de verte en komen naar de
kijker toe. Een boerenfamilie rust uit langs de weg. Een ruiter te paard met een
musket rijdt mee ter bescherming. De voerman in het midden is afgestegen en slaat
de paarden met de zweep om door een modderig stuk weg te komen. Waarschijnlijk heeft
een paard het ooit niet gehaald. Het geraaamte ligt in het zand. |
|
|
In 1612 schilderde Jan Brueghel de
Oude samen met Sebastian Vrancx (1573-1647) dit schilderij van de aanval door bandieten
op een karavaan huifkarren. Het landschap lijkt erg veel op het Panoramische landschap
met reizigers. Misschien symboliseert het geraamte van een paard op dat schilderij
de relatie met het schilderij over de overval. De aanval door de bandieten geeft
een beeld van de verschrikkingen, die reizigers en handelaren onderweg konden tegenkomen.
De aanvallers hadden geen medelijden met de burgers of kinderen. Zo te zien werd
iedereen gedood.
Vermoedelijk is het landschap door Jan Brueghel geschilderd en zijn de figuren door
Sebastian Vrancx toegevoegd. |
|
Jan Brueghel was de zoon van Pieter
Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter
Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers
de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van
zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok
hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte
hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke
wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer,
die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd
door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken
van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen
middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer
wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten
slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag
die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers
in huifkarren of boeren. |
|
Bronnen: |
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia |
Colnaghi |
Aanval op karavaan huifkarren |
Kunsthistorisches
Museum Vienna |