|
|
|
Jan Brueghel de
Oude (1568 - 1625) Jaarlijkse inwijdingsfeest van de Petrus en Pauluskerk in Schelle,
1614 |
|
De Petrus en Pauluskerk in Schelle, België,
is de oudste van de Rupelstreek. De onderbouw dateert uit de 13de eeuw. Op deze onderbouw
staat een gotisch achthoekig belfort met een slanke spits. Zowel onderbouw als spits
hellen sedert de 17de eeuw over naar het oosten. In zijn huidige vorm dateert de
buitenkant van het kerkschip uit het jaar 1844. In 1614 schilderde Jan Brueghel de
Oude de kerk op het doek: Dorp aan de rivier als een volwaardige dorpskerk met een
toren en twee kruisbeuken. Een bijzonder kenmerk is de uitbouw aan de toren die nog
steeds zichtbaar is.
In 1614/1615 schilderde Peter Paul Rubens een familieportret van Jan Brueghel de
Oude, zijn vrouw Catherina en kinderen Pieter en Elizabeth. De voorname man op het
schilderij in Schelle kijkt de toeschouwer recht aan en is een portret van Jan Brueghel
de Oude. De jongen , die de hand van een kinderjuffrouw vast houdt is zijn zoon Pieter.
De oudere jongen met de bruine cape, die tussen Brueghel en zijn zoon Pieter staat
is waarschijnlijk zijn oudere zoon Jan Brueghel de Jonge, uit zijn eerste huwelijk.
De vrouw die een kind zoogt is zijn vrouw Catherina of een min, maar in 1614 was
de jongste dochter Maria, 3 jaar. Het meisje naast de min zou Maria of de 4-jarige
dochter Catherina kunnen zijn. Deskundigen suggereren, dat Brueghel bij de opzet
van het schilderij gebruik heeft gemaakt van een oudere tekening. De andere vrouwen
bij het groepje zijn een dienstmeisje en waarschijnlijk een kindermeisje.
Het is
een feestelijke dag. Bezoekers zijn met huifkarren naar det plein voor de kerk gekomen.
mensen zijn in bootjes gestapt om een rondvaart op de Schelde te maken. Op de voorgrond
wordt vers aangevoerde vis verkocht. |
|
Jan Brueghel was de zoon van Pieter
Brueghel de Oude en vader van Jan Brueghel de Jonge. Ook was hij de broer van Pieter
Brueghel de Jonge, de oom van Jan van Kessel en de schoonvader van David Teniers
de Jonge. Zijn vader stierf een jaar na zijn geboorte. Hij kreeg zijn opleiding van
zijn grootmoeder, die miniatuurschilderes was, en van Pieter Goetkindt. In 1589 trok
hij naar Italië, waar hij in Napels, Rome en Milaan werkzaam was. In Rome raakte
hij bevriend met Paul Bril. De twee schilders werkten samen en oefenden een sterke
wederzijdse invloed op elkaar uit. Een andere samenwerking was die met Johann Rottenhammer,
die hem bekend maakte met de kunst in Venetië.
Terug in Antwerpen keerde hij terug naar het type panoramische vergezichten omzoomd
door coulisseachtige bergen zoals dat in Vlaanderen traditie was (vergelijk de werken
van Joos de Momper). Ook het traditionele driekleurenschema (bruine voorgrond, groen
middenplan, blauw verschiet) en de hoge horizon zijn onverminderd aanwezig. Weer
wat later, rond 1605, krijgt het dorpsgezicht met lage horizon zijn voorkeur. Ten
slotte, rond 1610, schilderde hij meer open landschappen met een realistischer inslag
die aan het Brabantse landschap herinneren. Ze zijn veelal gestoffeerd met reizigers
in huifkarren of boeren. |
|
Bronnen: |
Jan Brueghel de Oude op Wikipedia |
Friends of Art |
Sint-Petrus en Pauluskerk op Skyscrapercity |
Sint-Petrus-en-Pauluskerk, Schelle |
Ten Boome |
Village Landscape
with Self-Portrait |
Familieportret Brueghel door Peter Paul
Rubens |
|
|
|