|
Jan Josephsz.
van Goyen (1596 - 1656) Gezicht op Rhenen met veerpont, 1646 |
In 1646 schilderde Jan van Goyen
een riviergezicht van Rhenen vanaf de overkant van de Rijn. Waarschijnlijk is hij
zelf met de veerpont naar de overkant gegaan. Op de veerpont staat een koets met
vier paarden ervoor. Dat zijn rijke reizigers geweest. Op verschillende plaatsen
op de Rijn gooien vissers hun netten uit. In het midden van het schilderij is de
Cunerakerk van Rhenen te zien.
Links van de Cuneratoren is een groot gebouw, een paleis te zien. Frederik V van
de Palts, een neef van Prins Maurits, liet een paleis bouwen in Rhenen. Het Koningspaleis
lag in Rhenen, tussen de Cunerakerk en de westelijke stadsmuur. Frederik kocht in
1629 de gebouwen van het voormalige Agnietenklooster tussen de Cunerakerk en de westelijke
stadsmuur. Hij liet de gebouwen slopen en ter plaatse een nieuw paleis bouwen. Tussen
1630 en 1631 werd het paleis gerealiseerd. Frederik van de Palts heeft er slechts
een jaar kunnen resideren: in 1632 is hij gestorven. Het paleis kwam leeg te staan.
Dit paleis werd in 1812 afgebroken. |
|
|
Jan Josephsz.
van Goyen (1596 - 1656) Gezicht op Rhenen met veerpont, 1647 |
Een jaar later schilderde Jan van
Goyen Rhenen vanaf hetzelfde standpunt, maar met een wijdere blik. Het lijkt een
kopie van het schilderij uit 1646, met ook weer een veerpont in het midden van het
beeld. Op de pont staat ook nu een koets, getrokken door vier paarden. Alléén
de Stadhouder en zeer hoge Buitenlandse gezanten en staatshoofden mochten gebruik
maken van zes paarden voor de koets. Voor de overige Nederlanders en buitenlandse
gasten gold dat zij maximaal vier paarden voor de wagen mochten laten spannen in
de 17e eeuw. Misschien zitten in de koets op het veer tijdelijke bewoners van het
Koningspaleis of voorname mensen die op het landgoed Prattenburg bij Rhenen woonden? |
|
Dit tafereeel schilderde Jan van Goyen
in 1641. Bij de herberg aan de overkant van de Rijn bij Rhenen staat een huifkar
en zijn twee boerenkarren met reizigers te zien. De boerenkar komt uit Rhenen en
rijdt de Betuwe in, terwijl de huifkar naar de overkant wil. De pont is zojuist aangekomen
en voor het veer staan enkele bedelaars, die aalmoezen vragen aan de reizigers. In
de verte is de Cuneratoren en het Koningspaleis te zien. |
|
Jan Josephsz. van Goyen (1596-1656)
was een Nederlandse landschapschilder uit de Gouden Eeuw. Van Goyen was een van de
meest productieve schilders in de 17de eeuw en gespecialiseerd in het schilderen
van landschappen en riviergezichten. Typerend voor zijn stijl is de afwisseling van
donkere en lichtere banen. Van Goyen schilderde niet realistisch maar had een groot
oog voor de details van alle dag. Menselijke bedrijvigheid bepaalt het karakter van
zijn schilderijen. De werken van Van Goyen behoren tot de Barok. |
|
Bronnen: |
Jan van Goyen op Wikipedia |
Gezicht op Rhenen,
1646 |
Het Koningspaleis in Rhenen |
Landgoed
Prattenburg |
Vue de Rhenen sur
le Rhin avec l'église Sainte-Cunera 1647 |
Gezicht
op Rhenen met veer en herberg, 1641 |