Jan Josephsz. van Goyen (1596 - 1656) Gezicht op Rhenen vanuit het Oosten, 1656
Aan de westkant van Rhenen was ook een veerpont. Bij de opzet van dit tafereel heeft Jan van Goyen gebruik gemaakt van de compostie van de schilderijen aan de oostkant uit 1646, 1647 en 1648. Het veer met daarop de koets, getrokken door vier paarden, komt op 3 andere schilderijen voor. Alléén de Stadhouder en zeer hoge Buitenlandse gezanten en staatshoofden mochten gebruik maken van zes paarden voor de koets. Voor de overige Nederlanders en buitenlandse gasten gold dat zij maximaal vier paarden voor de wagen mochten laten spannen in de 17e eeuw. Misschien zitten in de koets op het veer tijdelijke bewoners van het Koningspaleis of voorname mensen die op het landgoed Prattenburg bij Rhenen woonden?
 
De veerponten bij Rhenen werden druk gebruikt voor het overzetten van mensen, koetsen, huifkarren en dieren. De lokaties boden van Goyen de mogelijkheid zijn voorliefde voor lage horizonnen en grote wolkenpartijen uit te werken.
 
Jan Josephsz. van Goyen (1596-1656) was een Nederlandse landschapschilder uit de Gouden Eeuw. Van Goyen was een van de meest productieve schilders in de 17de eeuw en gespecialiseerd in het schilderen van landschappen en riviergezichten. Typerend voor zijn stijl is de afwisseling van donkere en lichtere banen. Van Goyen schilderde niet realistisch maar had een groot oog voor de details van alle dag. Menselijke bedrijvigheid bepaalt het karakter van zijn schilderijen. De werken van Van Goyen behoren tot de Barok.
 
Bronnen:
Jan van Goyen op Wikipedia
Gezicht op Rhenen vanuit het Oosten, 1656
Blick auf Rhenen, 1642/1643
Gezicht op Rhenen vanuit het oosten 1642