|
|
|
Sebastiaen Vrancx
(1573-1647) Ruiters overvallen een karavaan met reizigers, ca. 1610 |
Dit schilderij van Sebastiaen Vrancx
wordt door de Sphinx Fine Art Gallery in London omschreven als: Cavaliers Attacking
Travellers in a Wooded Plain, ofwel Ruiters overvallen reizigers op een vlakte bij
een bos. De vrouw in de roze jurk wordt omschreven als een vluchtende reizigster.
Maar waarschijnlijk heeft Sebastiaen Vrancx eern ander verhaal willen vertellen.
Links in de hoek pro beert een vaandeldrager samen met het vaandel te ontkomen. Het
vaandel heeft gekleurde rode en goudkleurige banen. Dat moet de vlag zijn van een
Spaanse legereenheid. De twee vrouwen op dit schilderij zijn geen reizigsters, maar
marketensters. Vrouwen, die met legereenheden meetrokken. De geharnaste ruiter in
het midden op de voorgrond, draagt een oranje sjerp, dat mogelijk verwijst naar het
huis van Oranje. De huifkarren horen waarschijnlijk bij de Spaanse infanterie, die
door de cavalerie van stadhouder prins Maurits wordt aangevallen. Mogelijk verwijst
Sebastiaen Vrancx naar de Slag bij Turnhout in 1597, waarbij de cavalerie van prins
Maurits de Spaanse infanterie versloeg. Maar die Slag bij Turnhout vond plaats op
24 januari 1597 en op het schilderij is het midden in de zomer. |
|
|
|
De geharnaste ruiter draagt een oranje sjerp en
het is mogelijk dat Sebastiaen Vancx daarmee verwijst naar prins Maurits zelf. Voor
het linkerbeen van de ruiter hangt de zilverkleurige loop van een karabijn. De Staatse
cavalerie karabijnen, een wapen dat daarvoor nog niet door de cavalerie werd gebruikt.
Hierdoor werden de piekeniers van het Spaanse leger doodgeschoten of gereden, voordat
zij hun 6-meter lange pieken konden vellen (schuin in de grond steken) tegen de aanstormende
paarden. Bij de eerste aanval werd het Spaanse leger al uit elkaar gedreven, waardoor
zij massaal op de vlucht sloegen. De veldslag, die maar een half uur duurde, veranderde
nu in een bloedbad. Onder de Spaanse troepen vielen ongeveer 2000 doden en werden
nog eens 500 soldaten gevangengenomen. Daarentegen verloren de Staatse troepen die
dag maar 10 manschappen, zonder dat de cavalerie veel hulp had gekregen van de voetknechten.
Tijdens de slag bij Turnhout maakte Maurits 38l vaandels buit, die nog jarenlang
de Ridderzaal in Den Haag zouden sieren. waarschijnlijk is ook het vaandel dat is
afgebeeld op het schilderij van Sebastiaen Vrancx buit gemaakt en heeft het nog heel
lang in de ridderzaal gehangen. In 1779 schilderde Hendrik Pothoven de Ridderzaal,
met aan het plafond de vaandels, die bij de vele gevechten met de Spanjaarden en
andere vijanden werden buitgemaakt.
Tussen
1621-1630 maakte Paulus van Hillegaert (1596ó1640) een schilderij over de Slag bij
Nieuwpoort in 1660. Ook op dat schilderij probeert een vaandeldrager met zijn vaandel
te vluchten, staat een geharnaste ruiter afgebeeld met een oranje sjerp en een karabijn
én probeert een Spaanse ruiter met een marketenster achterop het vege lijf
te redden.
Pauwels van Hillegaert werd geboren en stierf in Amsterdam. Hij was een schilder
van landschappen en militaire handelingen. Hij trouwde met Annekenomis uit Antwerpen,
waarmee hij verschillende kinderen kreeg, waaronder de schilder met dezelfde naam
Pauwels van Hillegaert II (1621-1658). Deze Pauwels Jr. trouwde met Cornelia de Vlieger
(dochter van Simon de Vlieger) en kreeg twee dochters.
Pauwels Sr. verwierf koninklijke opdrachten voor het schilderen van veldslagen, het
meest voor het beleg van 's - Hertogenbosch in 1629. Hij verwierf ook een opdracht
voor de Slag om Nieuwpoort. Hij schilderde ook geïtalianiseerde landschappen,
maar hij was geliefd om zijn paarden en wapens. Misschien heeft het huwelijk met
Annekenomis uit Antwerpen hem in contact gebracht met Sevbastiaen Vrancx en heeft
Pauwels van Hillegaert zich door hem laten inspireren. |
|
Sebastiaen Vrancx (ook: Sebastiaan
Vrancx) (Antwerpen, 22 januari 1573 - aldaar, 19 mei 1647) was een Vlaamse barokschilder,
etser en dichter-toneelschrijver van de Antwerpse School.
Vrancx werd gezien als een gerespecteerd schilder van veldslagen en enkele van zijn
werken waren in het bezit van Peter Paul Rubens. Hij werkte een aantal keren samen
met Jan Brueghel de Oude. Samen met Rubens, Frans Francken (II), Van Balen, Frans
Snyders en Joos de Momper werkte hij aan de Allegorie van de Zintuigen, twee werken
in opdracht van de aartshertog Albert van Oostenrijk bij diens bezoek aan Antwerpen.
Hij was een leerling in het atelier van Adam van Noort, die ook befaamde schilders
zoals Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens en Hendrick van Balen opleidde. Hij bezocht
ook het atelier van de Antwerpse schilder Paul Bril in Rome rond het jaar 1600. Zijn
meest gekende leerling is Pieter Snayers. Hoewel af en toe krachtig bij de uitwerking,
zijn zijn schilderijen eerder dof en zwaar van toon. |
|
Bronnen: |
Sebastiaen Vrancx op Wikipedia |
Ruiters overvallen
een karavaan met reizigers |
Cavaliers Attacking
Travellers in a Wooded Plain |
Slag bij Turnhout |
Hendrik Pothoven,
De Grote Zaal op het Binnenhof te Den Haag |
Prins Maurits in de Slag bij Nieuwpoort, 2 juli
1600 |
|
|
|