Strandgezicht met visverkoper. Links
het uitladen van de vangst en de visafslag op het strand van Scheveningen met een
visverkoper en twee mannen te paard. Op de achtergrond de vuurbaak. Een eenvoudige
visser biedt de rijk geklede ruiters - stadsmensen vermoedelijk - een vis aan. Zoín
ontmoeting tussen mensen van verschillende standen komen we ook vaak tegen in de
landschappen van de vader van Benjamin, Aelbert Cuyp. De welgestelde kopers hielden
daar waarschijnlijk wel van. Ze konden zich goed verplaatsen in de hogere klasse
die hij afbeeldde. In de tijd van Cuyp werd het aanbod aan zeevis steeds groter.
Zeevis was duurder dan zoetwatervis, maar viel meer in de smaak omdat er minder graten
in zaten. Ook in Dordrecht, waar volop riviervis werd gevangen, werd zeevis goed
verkocht. Er was zelfs een speciale markt voor, op de hoek van de Vis- en de Voorstraat.
In het werk van Benjamin zie je meestal nauwelijks invloed van Jacob of Aelbert Cuyp.
Maar hier doet het groepje met de deftige ruiters te paard wel sterk aan Aelbert
denken. Waarschijnlijk was Benjamin tegelijk met Aelbert in de leer bij zijn halfbroer
Jacob. De paar landschappen die van Benjamin bekend zijn, laten vooral de invloed
van Jan van Goyen zien. Benjamin ging een heel andere kant op: hij legde zich toe
op bijbelse scènes, in de trant van Rembrandt. (Coll. Dordrechts Museum) |