|
|
|
Jozef Israëls
(1824-1911) |
Na de storm, 1867. Moeder en dochter zitten
te wachten op de terugkomst van hun echtgenoten. Of is de man van de moeder al jaren
geleden op zee gebleven en wachten ze nu op de jonge visser. De zee op de achtergrond
is rustig, dus de storm is voorbij en misschien is de dominee voorbij gekomen en
heeft het tragische nieuws gebracht. Op de stoel zit het kind van de jonge vrouw,
dat zonder vader achterblijft. (Coll. Cultuurwijzer.nl)
In 1858 schilderde Jozef Israëls eenzelfde tafereel waarbij een jonge vissersvrouw
in de deuropening zit met achter haar een wieg met een baby. (Coll. Sothebys.com) |
|
Jozef Israëls was leerling van
Akademie 'Minerva' te Groningen en Rijksakademie te Amsterdam. Heeft in Parijs gewerkt
en in het Louvre gestudeerd. Schilderde aanvankelijk historiestukken, na 1854 hoofdzakelijk
taferelen uit het vissersleven, ook landschappen, figuurstukken en portretten. Signeerde
meestal Jozef Israëls. Gaf les aan o.a. D.A.C. Artz en B.J. Blommers. Het leven
van de vissers op het strand van Scheveningen en Katwijk was een geliefd onderwerp
voor de schilders van de Haagse School. Jozef Israëls was een van de eersten
die het uitbeeldde, al spoedig gevolgd door H.W. Mesdag, Jacob Maris en Bernard Blommers.
Onder invloed van het werk van de Franse schilder Jean François Millet besteedde
Israels in zijn werk aandacht aan de barre levensomstandigheden van deze bevolkingsgroep,
die dag in dag uit moest ploeteren voor zijn bestaan. (Bron: Simonis&Buunk, Ede) |
|
Bronnen: |
Na de storm, 1867 |
Vissersvrouw met
kind, 1858 |
|
|
|