Jozef Israëls (1824-1911)
Na de storm, 1867. Moeder en dochter zitten te wachten op de terugkomst van hun echtgenoten. Of is de man van de moeder al jaren geleden op zee gebleven en wachten ze nu op de jonge visser. De zee op de achtergrond is rustig, dus de storm is voorbij en misschien is de dominee voorbij gekomen en heeft het tragische nieuws gebracht. Op de stoel zit het kind van de jonge vrouw, dat zonder vader achterblijft. (Coll. Cultuurwijzer.nl)
In 1858 schilderde Jozef Israëls eenzelfde tafereel waarbij een jonge vissersvrouw in de deuropening zit met achter haar een wieg met een baby. (Coll. Sothebys.com)
 
Jozef Israëls was leerling van Akademie 'Minerva' te Groningen en Rijksakademie te Amsterdam. Heeft in Parijs gewerkt en in het Louvre gestudeerd. Schilderde aanvankelijk historiestukken, na 1854 hoofdzakelijk taferelen uit het vissersleven, ook landschappen, figuurstukken en portretten. Signeerde meestal Jozef Israëls. Gaf les aan o.a. D.A.C. Artz en B.J. Blommers. Het leven van de vissers op het strand van Scheveningen en Katwijk was een geliefd onderwerp voor de schilders van de Haagse School. Jozef Israëls was een van de eersten die het uitbeeldde, al spoedig gevolgd door H.W. Mesdag, Jacob Maris en Bernard Blommers. Onder invloed van het werk van de Franse schilder Jean François Millet besteedde Israels in zijn werk aandacht aan de barre levensomstandigheden van deze bevolkingsgroep, die dag in dag uit moest ploeteren voor zijn bestaan. (Bron: Simonis&Buunk, Ede)
 
Bronnen:
Na de storm, 1867
Vissersvrouw met kind, 1858