|
|
|
Anton Karssen,
(geb. 1945) |
De kust voor het Kurhaus (links)
tot de vuurtoren (rechts), gezien vanaf de Pier; naar de situatie van ca. 1970. (Bron:
Onbekend) |
|
Rond zijn twintigste bekeerde hij
zich tot de Romantische School en maakte hij ijs- en stadsgezichten in de stijl van
Springer, Spóhler, Schelfhout en Leickert. Deze schilders zijn typische representanten
van de Romantische School. Andreas Schelfhout (1787-1870) geldt als één
van de beste landschapschilders van zijn tijd. Cornelis Springer (1817-1891) schilderde
nauwkeurig uitgevoerde stadsgezichten met veel zonlichteffect. Dat zonlicht speelt
met name een rol bij de strandgezichten die deze schilders maakten. Een genre waarin
ook Karssen zich later zou bekwamen. Inspiratiebron de Haagse School. De strandtaferelen
van Anton Karssen hebben dat typische licht van de Haagse School, een volgende stijlperiode
waarin Karssen zijn veelzijdigheid etaleert. En eigenlijk de stijl die hem het best
past. De grote helderheid en oog voor detail doet enigszins denken aan zijn grote
voorbeelden J. Zoetelief Tromp en B.J. Blommers, ook schilders die het licht van
de zee opzochten. |
|
Bronnen: |
Anton Karssen |
Anton Karssen |
Strandgasten voor Oranje Hotel
(bron onbekend) |
|
|
|