Startpagina
Boeken over Scheveningen
Scheveningen toen en nu
1945: puinruimen
Gesloopt na 1945
Hotel Dolfijn
Oranje Hotel
Palace Hotel
Palais de Danse
Paviljoen Theater
Grand Hotel
Hotel Château de la Mer
Seinpost complex
Savoy Hotel
Restaurant Lido
Hotel Rauch
Hotel Zeerust
Zeekant 30-34
Station Kurhaus Scheveningen
Gevers Deynootplein 42-56
Bowling Nederland
Circusgebouw
Hotel Alteburg
Hotel des Galeries
Gevers Deynootweg 77-91
Le Chalet
Hotel Jeanette
Hotel Americain
Hotel Pension de Greef
Gevers Deynootstraat etc.
Hotel Pension Central
(Ver)Nieuwbouw na 1945
Hotels
Carlton Beach Hotel
Europa Hotel
Kurhaus Hotel
Hotel Ibis
Badhotel
Appartementen
Zeekant-Gevers Deynootweg
Oranjeflats
Palaceappartementen
Kurhausappartementen
Grand Hotel Complex
Scheveningse Duyn
Zeekant 68-76
Mesdagduyn
Résidentie Seinpost
Résidence Savoy
Zeekant 37
Nieuw Soetenburgh
Residentie Zeerust
Bella Mare
Seinpostduin
Helena aan Zee
Gevers Deynootweg 126-130
Appartementen Leonardo da Vinci
Appartementen Zwolsestraat
Vermaak en winkelen
Circustheater
Holland Casino
Pathé Bioscoop
Palacepromenade
Dolfijn Bowling Scheveningen
Gevers Deynootplein
De Pier
Golfslagbad
Sea Life
Vitalizee
Boulevard
Strand
Strandattracties
Strandpaviljoens
Kantoren
North Sea Building
Sea View Office
Politiebureau
Parkeergarages
Parkeergarage N-Parklaan
Parkeergarage Zwolsestraat
Algemeen
Paviljoen Von Wied
De Badhuisweg
Zeewering na 1945
Strandmuur van boulevard
Kazemat in strandmuur
Vergeten bunkergangen
Bunkers Schuitenweg
Het kanon van Scheveningen
Kapers voor de kust
Kalhuis en Armenbrug
Vuurtoren Scheveningen
Scheveningse haven
Links
Contact
   

Van Schuitegat naar de haven van Scheveningen
 
Op een plattegrond van Scheveningen uit 1712 staat ook een inham getekend, die Schuitegat wordt genoemd. Waarschijnlijk werd dit Schuitegat gebruikt ter bescherming van de vissersschepen bij extreem hoog water en/of zware storm. De kustlijn bij Scheveningen veranderde voortdurend door afslag bij stormen en aangroei van de duinen in de loop van tientallen jaren.
Een onbekende tekenaar maakte in 1730 een tekening van Scheveningen, met links op het duin het zomerhuis 'Nieuw-Soetenburgh" en rechts het 'Heerenlogement' Opvallend is rechts van het 'Heerenlogement' de inham in de duinen. Dat is waarschijnlijk hetzelfde Schuitegat als dat op de kaart uit 1712, dat als een soort 'droge' haven moest dienen.
De 1ste haven in 1905. Eeuwenlang hadden de Scheveningse vissers met hun platbodem vloot geen behoefte gevoeld aan een haven. Maar de vissersschepen werden loggers en zeker na de verschrikkelijke storm in 1894 groeide de behoefte aan een haven. In oktober 1900 werd begonnen met de aanleg van een binnen- en een butenhaven. In november 1904 liepen de eerste schepen binnen.
Buitenhaven met de beide havenhoofden, de zwaaikom en links de eerste haven, 1928. Al snel bleek dat de Eerste Haven te ondiep was geworden en te klein werd bevonden. In 1931 kwam de Tweede Haven gereed.
In 1937 schilderde Johan Hendrik Mastenbroek aan de haven: Als de loggers binninkomen in Scheveningen.
Na de Tweede Wereldoorlog moest in 1946 ook bij de haven de betonnen bunkers en muren van de Atlantikwall worden opgeblazen en verwijderd.
Tijdens de februaristorm in 1953 werd veel schade toegebracht aan de haveningang.
Tot begin jaren zestig was er naast de haven nog een open verbinding naar zee van het afwateringskanaal.
Vóór de aanleg van de 3de haven werden de havenhoofden verlengd, zoals te zien is op deze luchtfoto's uit 1970.
Na de ingebruikname van de eerste haven van Scheveningen in 1904 en de tweede haven in 1931 was er eind jaren zestig nogmaals uitbreiding nodig in het Scheveningse havengebied. Het bedrijf Norfolk Lijn NV was toen al een aantal jaren actief met het vervoeren van groente en fruit vanuit het Westland naar Great Yarmouth in Norfolk, Engeland. De derde haven is dan ook speciaal voor Norfolk Lijn aangelegd: een insteekhaven met een aangrenzende terminal aan de zuidwestelijke zijde van de voorhaven, die in 1973 feestelijk geopend werd door Prinses Margriet.
Bij de haveningang lag een groot parkeerterrein. De schepen die naar Scheveningen kwamen werden steeds groter en daarom moest het terrein schuin worden afgesneden en verdwenen de parkeerplekken.
De Gemeente Den Haag heeft nieuwe plannen voor de haven. De derde haven moet worden gedempt en op het 'Norfolkterrein worden woningen gebouwd. Ter compensatie werd buitengaats de 4de ofwel de nieuwe 3de haven gepland.
Wordt dit de aanblik van de ingang van de haven in 2020?
 
Bronnen:
Johannes van Londerseel op Geheugen van Nederland
Als de loggers binnenkomen
 
Foto's: Gemeentearchief Den Haag, met uitzondering van de foto's uit 2009.

De data bij de foto's en in de tekst zijn in het algemeen verzameld aan de hand informatie bij foto's in het Gemeente Archief en voor zover deze verder te vinden zijn op internet.
Mocht u nog aanvullingen of wijzigingen willen adviseren stuur dan een mailtje naar: