Van Schuitegat
naar de haven van Scheveningen |
|
|
Op een plattegrond van Scheveningen
uit 1712 staat ook een inham getekend, die Schuitegat wordt genoemd. Waarschijnlijk
werd dit Schuitegat gebruikt ter bescherming van de vissersschepen bij extreem hoog
water en/of zware storm. De kustlijn bij Scheveningen veranderde voortdurend door
afslag bij stormen en aangroei van de duinen in de loop van tientallen jaren. |
|
Een onbekende tekenaar maakte in
1730 een tekening van Scheveningen, met links op het duin het zomerhuis 'Nieuw-Soetenburgh"
en rechts het 'Heerenlogement' Opvallend is rechts van het 'Heerenlogement' de inham
in de duinen. Dat is waarschijnlijk hetzelfde Schuitegat als dat op de kaart uit
1712, dat als een soort 'droge' haven moest dienen. |
|
De 1ste haven in 1905. Eeuwenlang
hadden de Scheveningse vissers met hun platbodem vloot geen behoefte gevoeld aan
een haven. Maar de vissersschepen werden loggers en zeker na de verschrikkelijke
storm in 1894 groeide de behoefte aan een haven. In oktober 1900 werd begonnen met
de aanleg van een binnen- en een butenhaven. In november 1904 liepen de eerste schepen
binnen. |
|
Buitenhaven met de beide havenhoofden,
de zwaaikom en links de eerste haven, 1928. Al snel bleek dat de Eerste Haven te
ondiep was geworden en te klein werd bevonden. In 1931 kwam de Tweede Haven gereed. |
|
In 1937 schilderde Johan Hendrik
Mastenbroek aan de haven: Als de loggers binninkomen in Scheveningen. |
|
Na de Tweede Wereldoorlog moest in
1946 ook bij de haven de betonnen bunkers en muren van de Atlantikwall worden opgeblazen
en verwijderd. |
|
Tijdens de februaristorm in 1953
werd veel schade toegebracht aan de haveningang. |
|
Tot begin jaren zestig was er naast
de haven nog een open verbinding naar zee van het afwateringskanaal. |
|
Vóór de aanleg van
de 3de haven werden de havenhoofden verlengd, zoals te zien is op deze luchtfoto's
uit 1970. |
|
Na de ingebruikname van de eerste
haven van Scheveningen in 1904 en de tweede haven in 1931 was er eind jaren zestig
nogmaals uitbreiding nodig in het Scheveningse havengebied. Het bedrijf Norfolk Lijn
NV was toen al een aantal jaren actief met het vervoeren van groente en fruit vanuit
het Westland naar Great Yarmouth in Norfolk, Engeland. De derde haven is dan ook
speciaal voor Norfolk Lijn aangelegd: een insteekhaven met een aangrenzende terminal
aan de zuidwestelijke zijde van de voorhaven, die in 1973 feestelijk geopend werd
door Prinses Margriet. |
|
Bij de haveningang lag een groot
parkeerterrein. De schepen die naar Scheveningen kwamen werden steeds groter en daarom
moest het terrein schuin worden afgesneden en verdwenen de parkeerplekken. |
|
De Gemeente Den Haag heeft nieuwe
plannen voor de haven. De derde haven moet worden gedempt en op het 'Norfolkterrein
worden woningen gebouwd. Ter compensatie werd buitengaats de 4de ofwel de nieuwe
3de haven gepland. |
|
Wordt dit de aanblik van de ingang
van de haven in 2020? |
|
Bronnen: |
Johannes van Londerseel
op Geheugen van Nederland |
Als de loggers
binnenkomen |
|
Foto's: Gemeentearchief Den Haag,
met uitzondering van de foto's uit 2009.
De data bij de foto's en in de tekst zijn in het algemeen verzameld aan de hand informatie
bij foto's in het Gemeente Archief en voor zover deze verder te vinden zijn op internet.
Mocht u nog aanvullingen of wijzigingen willen adviseren stuur dan een mailtje naar:
|