Terug naar Startpagina
Strandschilders 1900-2000
A t/m L
Affiches
Max Alandt
Paul Arntzenius
Theodorus Arts
Oswald d'Aumérie
Frans Bakker
Hans von Bartels
Marius Bauer
Max Beckmann
Jurrien Marinus Beek
Jacoba van Beest
Jos van den Berg
Willem van den Berg
Herman Berserik
Gustave Bettinger
Wim Beuning
Hessel de Boer
Kees van Bohemen
Hans Bohrdt
Cees Bolding
Annie Borst Pauwels
Piet van Boxel
Agnes van den Brandeler
Jean 'Louis' Bron
Robert Browne
Ada Buitelaar
Wilhelmina Carbin-Gips
Henri Cassiers
Adriaan J. Cornelis
Jenny Dalenoord
Heinrich Deiters
Henk Dekker
Gerard Delfgaauw
Willem Jans Dijk
Christoffel Dijkman
Paulus Dom
Willem Dupont
Borgert van Ettinger
Ria Exel
Geoffrey Fletcher
Tavík Frantisek Simon
Abraham Fresco
Johann Gerstenhauer
Leo Gestel
Leo Grijseels
Philipp German Grobe
Erwin Carl Wilhelm Günther
Albert Pieter Hahn
Georg Hambüchen
Jan den Heijer
Frans Helfferich
J. den Heyer
Frans Hollaardt
Frida Holleman
Nancy Anna Hoogewerff
Hendrikus Horrix
Eduard Houbolt
Johan Herman Isings
Isaac Israëls
Henricus Jansen
Gerrit van Jeveren
Johan de Jonge
Johan de Jonge 2
Hens de Jong
Nico Jungmann
Wassily Kandinsky
Harm Kamerlingh Onnes
Charles Kemper
Dick Ket
Cor Keus
Ad Kikkert
Frank Killegrew
Aris Knikker
Willem van Konijnenburg
Cornelis Koppenol
Joop Kropff
Johan de Kruijf
Johan Dionysius Looyen
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Willem Adriaan van Konijnenburg (1868-1943)
Willem Adriaan van Konijnenburg (Den Haag, 11 februari 1868 - aldaar, 28 februari 1943) was een Nederlands kunstenaar. Het eerste teken- en schilderonderricht kreeg hij van zijn moeder, waarna hij verder ging in een zomercursus aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (1881); ook kreeg hij lessen van de tekenleraar J.C. d'Arnaud Gerkens (1882-1892). Vanaf mei 1884 volgde Van Konijnenburg de opleiding voor de MO-akte tekenen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en slaagde daar in oktober 1886. Daarna ging hij lesgeven aan privé-leerlingen. Tot zijn leerlingen behoorden onder anderen de illustratrice Rie Cramer, en de schilderes Jeanne Bieruma Oosting. In 1921/1922 ging hij ook lesgeven aan koningin Wilhelmina. De vorstin wilde realistische landschappen schilderen in de traditie van de Haagse School. (Bron: Wikipedia.org)
'Mare Liberum'. Spotprent op de nationale tentoonstelling van Vrouwenarbeid, 1898.
De Nationale Tentoonstelling van Vrouwenarbeid 1898 vond plaats van 9 juli tot 21 september in Den Haag in 1898. De tentoonstelling werd gehouden in een speciaal daarvoor opgetrokken gebouw aan de Scheveningseweg in Den Haag, dat ter beschikking was gesteld door Adriaan Goekoop. Tijdens de anderhalf jaar durende periode van voorbereiding werd het tentoonstellingsgebouw gebouwd. Het bestuur had hiervoor de architect J.J. van Nieukerken aangetrokken; een vrouwelijke architect bleek niet te vinden. (Bron tekst: Wikipedia.org), afbeelding: (Coll. Beeldbank Haags Gemeentearchief). (Klik voor een groter formaat op de afbeelding)
Badgasten, 1895. Spotprent; een menigte badgasten - allen afgebeeld met "joodse trekken" - in opvallende en pompeuze kleding stroomt het strand op. In de achtergrond het Kurhaus van Scheveningen. Sommigen zagen er anti-semitisme in, volgens de tekenaar was het spot met slechts enkelen, namelijk de nieuwe rijken die zich slecht en belachelijk kleedden. (Bron: Geheugenvannederland.nl)
 
Bronnen:
Willem van Konijnenburg op Wikipedia
Mare Liberum
Badgasten