Terug naar Startpagina
Strandschilders 1900-2000
A t/m L
Affiches
Max Alandt
Paul Arntzenius
Theodorus Arts
Oswald d'Aumérie
Reinier Bakels
Frans Bakker
Hans von Bartels
Marius Bauer
Max Beckmann
Jurrien Marinus Beek
Jacoba van Beest
Jos van den Berg
Willem van den Berg
Herman Berserik
Gustave Bettinger
Wim Beuning
Hessel de Boer
Kees van Bohemen
Hans Bohrdt
Cees Bolding
Annie Borst Pauwels
Piet van Boxel
Agnes van den Brandeler
Jean 'Louis' Bron
Robert Browne
Ada Buitelaar
Wilhelmina Carbin-Gips
Henri Cassiers
Adriaan J. Cornelis
Jenny Dalenoord
Heinrich Deiters
Henk Dekker
Gerard Delfgaauw
Willem Jans Dijk
Christoffel Dijkman
Paulus Dom
Willem Dupont
Job van der Ende
Borgert van Ettinger
Ria Exel
Geoffrey Fletcher
Tavík Frantisek Simon
Abraham Fresco
Johann Gerstenhauer
Leo Gestel
Leo Grijseels
Philipp German Grobe
Erwin Carl Wilhelm Günther
Albert Pieter Hahn
Georg Hambüchen
Jan den Heijer
Frans Helfferich
J. den Heyer
Frans Hollaardt
Frida Holleman
Nancy Anna Hoogewerff
Hendrikus Horrix
Eduard Houbolt
Johan Herman Isings
Isaac Israëls
Henricus Jansen
Gerrit van Jeveren
Johan de Jonge
Johan de Jonge 2
Hens de Jong
Nico Jungmann
Wassily Kandinsky
Harm Kamerlingh Onnes
Charles Kemper
Dick Ket
Cor Keus
Ad Kikkert
Frank Killegrew
Aris Knikker
Willem van Konijnenburg
Cornelis Koppenol
Joop Kropff
Johan de Kruijf
Johan Dionysius Looyen
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Panorama's
Algemeen
Scheveningen toen en nu
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
   

Job van der Ende (1884-1971)
De Scheveninger scheeps- en modelbouwer Job van der Ende (1884-1971) werkte al op jonge leeftijd op een bomschuitenwerf waar zijn vader werfbaas was. Doordat hij zijn kennis over bomschuiten en loggerbommen, een laatste ontwikkeling in het type, heeft vastgelegd, is veel informatie behouden gebleven. (Bron: Museum Vlaardingen)
Tuigplan van een loggerbom SCH-393. Met opschrift: 'De Loggerbom II van de Reederij J.J. de Niet, schipper T.Lagas. De eerste kielschepen gebouwd te Scheveningen door: 'Jan van der Ende, geb. 04-09-54 te Naaldwijk. Kiel werd gelegd in januari 1901, via boulevard en strand te water gebracht in juni 1901. In 1904 bouwde hij het zesde tevens laatste schip van dit type en dit schip de SCH-439 was het laatste schip dat te Scheveningen vanaf het strand naar zee werd gebracht'. (Coll. Maritiem Museum, Rotterdam). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Langsdoorsnede en dekaanzicht van een loggerbom. (Coll. Maritiem Museum, Rotterdam)
De Loggerbom II van de Reederij J.J. de Niet, schipper T.Lagas. De eerste kielschepen gebouwd te Scheveningen door: 'Jan van der Ende, geb. 04-09-1854 te Naaldwijk. Kiel werd gelegd in januari 1901, via boulevard en strand te water gebracht in juni 1901. In 1904 bouwde hij het zesde tevens laatste schip van dit type en dit schip de SCH-439 was het laatste schip dat te Scheveningen vanaf het strand naar zee werd gebracht. (Coll. Maritiem Museum, Rotterdam). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
Dwarsdoorsnede van een loggerbom. Dwarsdoorsnede op vier plaatsen. De Loggerbom II van de Reederij J.J. de Niet, schipper T.Lagas. De eerste kielschepen gebouwd te Scheveningen door: 'Jan van der Ende, geb. 04-09-54 te Naaldwijk. Kiel werd gelegd in januari 1901, via boulevard en strand te water gebracht in juni 1901. In 1904 bouwde hij het zesde tevens laatste schip van dit type en dit schip de SCH-439 was het laatste schip dat te Scheveningen vanaf het strand naar zee werd gebracht. Schaal 1:40. (Coll. Maritiem Museum, Rotterdam). Klik voor een groter formaat op de afbeelding.
 
Bronnen:
Job van der Ende
Tuigplan van een loggerbom SCH-393
Langsdoorsnede en dekaanzicht van een loggerbom
Dwarsdoorsnede van een loggerbom