Terug naar Startpagina
Scheveningen
Scheveningen toen en nu
400 jaar Strandschilders
op Scheveningen
1600-1700
1700-1800
1800-1900 A t/m L
1800-1900 M t/m Z
1900-2000 A t/m L
1900-2000 M t/m Z
2000-heden
Muurschilderingen
Scheveningen op keramiek 1
Scheveningen op keramiek 2
Herdenkingspenningen
Panorama's Scheveningen
Huifkarren op Scheveningen
Zeeslagen bij Scheveningen
Het kanon van Scheveningen
Waarzegster op Scheveningen
Vertrek en aankomst Oranjes en Stuarts op Scheveningen
Vertrek Willem II, 1641
Vertrek Henrietta Maria, 1643
Vertrek Charles II, 1660
Aankomst Willem III, 1691
1642-1660
De Stuarts in Ballingschap
 
200 jaar Koninkrijk
De Franse Invasie
Vlucht 18 januari 1795
Vlucht Prinses
Vlucht Prins Willem V
Pink 'Johanna Hoogenraad'
1795-1813
Oranje in ballingschap
Terugkeer Oranje in 1813
30 november 1813
Herdenking in 1838
Herdenking in 1863
De Naald, 1865
Monument in 1869
Herdenking in 1888
Herdenking in 1913
Herdenking in 1938
Herdenking in 1963
Herdenking in 1988
Herdenking in 2013
 
Algemeen
Boeken over Scheveningen
Links
Over de Website
Contact
 
Wilt u op de hoogte blijven , laat dan hier uw e-mail adres achter.
Uw e-mail adres wordt alleen maar gebruikt om U op de hoogte te stellen van nieuws over plannen voor de herdenking
Mailinglijst
Aanmelden
Afmelden

Vul uw e-mail adres in:


   

BRONVERMELDING AFBEELDINGEN VAN YOUTUBE FILMPJES
 
Edward William Cooke: Engelse schilder op Scheveningen
Edward William Cooke (1811-1880) was een Britse schilder en tuinier. Cooke werd geboren in London. Zijn vader en zijn oom William Bernard Cooke waren beiden bekende graveurs en Cooke werd opgevoed in hun grote artistieke vriendenkring. Cooke was al vroeg een geschoolde graveur en had veel belangstelling voor marine onderwerpen. Hij profiteerde van de adviezen van Clarkson Standfield en David Roberts. In 1833 begon Cooke met olieverf schilderijen en nam lessen bij James Stark. Hij ging op reis en werd een groot bewonderaar van de Nederlandse zeeschilders bij een bezoek aan Holland in 1837. De volgende 23 jaar kwam hij regelmatig terug en bestudeerde de kustlandschappen en licht, evenals de werken van de Oude Hollandse meesters. Dit resulteerde onder andere in het schilderij 'Beaching a Pink at Scheveningen' dat hij in 1855 tentoonstelde in de Royal Academy, waarvan hij lid was sinds 1851. (Bron: Wikipedia.org)

Edward William Cooke (1811-1880) was a British painter and gardener. Cooke was born in London. His father and uncle William Bernard Cooke were both welknown engravers and Cooke was raised in the company of artists. He was a precocious draughtsman and a skilled engraver from an early age, displayed an equal preference for marine subjects. Cooke began painting in oils in 1833, took formal lessons from James Stark in 1834.
He went on to travel and paint with great industry at home and abroad, indulging his love of the 17th-century Dutch marine artists with a visit to the Netherlands in 1837. He returned regularly over the next 23 years, studying the effects of the coastal landscape and light, as well as the works of the country's Old Masters, resulting in highly successful paintings.
 
1A. Portret Edward William Cooke by John & Charles Watkins
carte-de-visite, mid-late 1860s, (Coll. National Portrait Gallery, London)

1B. Scheveningse pinken op het strand, 1860. (Coll. City of London Corporation)
Dutch Pincks at Scheveningen, Holland.

2. Scheveningse pinken op het strand met vissers, die de vangst van de dag uitladen. (Coll. Christies.com)
Dutch Pincks beached on the shore at Scheveningen with fishermen unloading the catch.

3. Een Noordzee storm voor de kust van Scheveningen, 1855. Geïnspireerd door de Nederlandse zeeschilders wilde Edward William Cooke scènes van Hollandse en Nederlandse stranden schilderen. Hij gaf dit werk de ondertitel: 'Schevelingse vissers slepen de pink uit de branding'. Zoals ook de vroegere Hollandse meesters schilderde hij als herkenningspunt de toren van de 'Oude Kerk' van Scheveningen. (Coll. Royal Museums Greenwich, London).
A North Sea Breeze on the Dutch Coast

4A. Ruwe zee met Scheveningse pink die uitvaart. Gesigneerd met E.W. Cooke rechts onder en gedateerd 1866. Op de achtersteven staat 'VAN KOOK 1866'. Links loopt een man met het anker op zijn rechter schouder en de lijn in zijn linkerhand naar de pink. Op de pink hijsen 5 vissers het grootzeil en de fok. De vloot vaart uit. Links zijn in de verte de contouren te zien van de 'Oude Kerk' van Scheveningen. (Coll. Bonhams.com)

4B. Detail storm

4C. Scheveningse pinken voor de kust van Yarmouth, 1864. (Coll. Royal Academy of Arts, London)
Scheveningen Pincks off the Coast of Yarmouth

5A. De vis wordt van boord gehaald en naar het strand gebracht. (Coll. Christies.com)
Scheveling: Landing fish, coast of Holland , 1869ó1869

5B. Het strand van Scheveningen bij eb, 1872. (Coll. Manchester City Galleries, UK)
On the Shore at Scheveling - Low

6. Pinken komen aan op het strand van Scheveningen. Een visser loopt met een anker op zijn nek om de boot in het zand te verankeren. (Coll. Bonhams.com)
Fish arriving, Scheveningen beach

7. De vis wordt op het strand van Scheveningen gebracht. Mannen en vrouwen staan bij de visafslag. (Coll. Sothebys.com)
On the beach Scheveningen

8A. Pinken op het strand. De Scheveningse pink wordt gestut. De netten hangen te drogen in de mast, 1842. (Coll. Bonhams.com)
Dutch trawlers drying their sails and nets on the beach at Scheveningen, 1842.

8B. Detail pink gestut

9A. Pinken liggen op het strand en worden uitgeladen. De netten hangen te drogen in de mast. (Coll. Christies.com)

9B Detail: Een pink is op het strand getrokken en de vangst wordt uitgeladen. Op de achterkant staat de naam: VAN KOOK. (Coll. Bonhams.com)
A beached fishing vessel unloading its catch, 1858

10. De visafslag op het strand van Scheveningen. Op de voorgrond is de vis verhandeld, Visverkoopsters hebben manden met vis op het hoofd, terwijl een vissersman een mand op de rug draagt. 1838 (Coll. Royal Holloway, University of London).
Scheveningen Beach, 1839

11. Scheveningse pinken zijn teruggekomen van de vangst en op het strand wordt de vis verhandeld. (Coll. The Shipley Art Gallery, Gateshead, UK).
Coast scene with fishing boats

12. Het strand van Scheveningen, 1843. Op het duin heeft Cooke De koepel van Faassen de Heer werd gebouwd in 1835 en de Oude Kerk van Scheveningen. Op de voorgrond wordt de vis verdeeld. (Coll. Manson & Woods Christie, London)
A Dutch coastal scene with a koff and other shipping at anchor and fisherfolk on the beach , Het Scheveningse strand

13. Het strand van Scheveningen. Links op de voorgrond laden schelpenvissers de kar. Rechts zijn twee pinken op het strand getrokken en in de verte zijn vaag de contouren te zien van de Oude Kerk in Scheveningen. (Coll. Bonhams.com)
On the beach of Scheveningen

14. Een Scheveningse pink wordt gereed gemaakt voor vertrek, 1877. De schipper wacht op de vloed. De wind staat gunstig. Rechts in de verte zijn de contouren te zien van de Oude Kerk van Scheveningen. (Bron: WGA.hu).
Scheveningen Pinck preparing for sea, 1877

TEKENINGEN/DRAWINGS

16. Pinken op het strand van Scheveningen, 1863. (Coll. Royal Museums Greenwich, London)
A bomschuit with sails set ashore at Scheveningen

17. Vijf pinken op het strand met figuren die aan het werk zijn. Van een boot is de mast omlaag gehaald en een klein schip met het zwaard naar voren en een man die aan de zijkant van het schip werkt. In de voorgrond liggen ankers en staat een hond op 19 augustus 1843. (Coll. Royal Museums Greenwich, UK).
Five fishing vessels on shore with figures at work, including one with mast lowered and one small vessel with leeboard reversed and figure in water working on ship's side. Anchors and dog in foreground

18. Vissersboten op de kust van Scheveningen worden gereed gemaakt om uit te varen. De zwaarden zijn naar voren getekend. De wind is Noord-West op 19 augustus 1843. (Coll. Royal Museums Greenwich, UK)
Fishing vessels on shore, Scheveningen, preparing for sea and large numbers setting out. Wind offshore. Leeboards reversed. Inscribed Wind NE

19. Vissersboten worden uitgeladen in Scheveningen. De zwaarden van de pinken zijn naar voren getekend. Veel figuren op het strand op 30 augustus 1843. (Coll. Royal Museums Greenwich, UK).

Fishing vessels unloading, Scheveningen, with many figures on beach dated Aug 30. Leeboards reversed.

20. Tekening van pinken en de visafslag op het strand van Scheveningen. (Coll. British Museum, London)
On the beach at Scheveningen; fishing boats drawn up on the beach, with groups of figures about them.

21. The coast of Scheveningen (Coll. Artnet.com)

22. De vangst wordt binnengebracht.
The catch coming in. (Coll. Art Institute, Chicago)

23. Bronnen/Sources
 
Muziek/Music
3:07 Gymnopedie No 1 van Kevin MacLeod is gelicentieerd onder een Creative Commons Attribution-licentie (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Bron: http://incompetech.com/music/royalty-free/index.html?isrc=USUAN1100787
Artiest: http://incompetech.com/

Gymnopedie No 2 van Kevin MacLeod is gelicentieerd onder een Creative Commons Attribution-licentie (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Bron: http://incompetech.com/music/royalty-free/index.html?isrc=USUAN1100786
Artiest: http://incompetech.com/

2:25 Gymnopedie No 3 van Kevin MacLeod is gelicentieerd onder een Creative Commons Attribution-licentie (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Bron: http://incompetech.com/music/royalty-free/index.html?isrc=USUAN1100785